APPROACHES TO STUDENT ENGAGEMENT: DOES IDEOLOGY MATTER?

Authors

  • Ann Vibert Mount Saint Vincent University
  • Carolyn M. Sheilds University of British Columbia

Abstract

ABSTRACT. This paper examines the concept of "student engagement" as an inescapably ideological term. The paper begins by problematizing politically neutral iterations of student engagement in the literature on school improvement and school effectiveness. Then, drawing on data collected during a much larger national study of student engagement, it provides an analysis of differential meanings of student engagement across three ideological lenses: a techno-rational, an interpretive/student-centred, and a critical transformative lens. Examples of policy and practice in action in schools and classrooms are posited as illustrative of the various ideological lenses, and educational/political consequences of such stances are explored. Culminating in an argument for a critical/transformative pedagogy as providing possibilities for a just and humane education, the paper concludes that ideology does, indeed, matter. FAÇONS D'ABORDER L'ENGAGEMENT DES ÉLÈVES : L'IDÉOLOGIE COMPTE-T-ELLE ? RÉSUMÉ. Cet article analyse la notion d'"engagement des élèves" comme terme inéluctablement idéologique. Les auteurs commencent par établir la problématique des itérations politiquement neutres de l'engagement des élèves dans la documentation consacrée à l'amélioration et à l'efficacité scolaire. S'inspirant ensuite des données recueillies dans le cadre d'une étude nationale de beaucoup plus grande envergure sur l'engagement des élèves, elles proposent une analyse des sens différentiels de l'engagement des élèves dans trois optiques idéologiques: techno-nationale, interprétative/axée sur les élèves et critique/transformationnelle. Des exemples des politiques et des pratiques à l'oeuvre dans les écoles et les salles de cours illustrent les diverses optiques idéologiques et les auteurs étudient les conséquences éducatives et politiques de ces points de vue, Elles terminent leur article en affirmant que l'idéologie compte effectivement en arguant pour une pédagogique critique/transformationnelle qui offre des possibilités d'éducation juste et humaine.

Author Biographies

Ann Vibert, Mount Saint Vincent University

ANN VIBERT is an Associate Professor in the Department of Education at Mount Saint Vincent University in Halifax, where she teaches Literacy Education at the graduate and undergraduate levels, specializing in critical/feminist literacies and educational change. Her current research interests include questions of literacy education and social justice. ANN VIBERT est professeure agrégée au département des sciences de l'éducation de l'Université Mount Saint Vincent à Halifax, où elle enseigne l'alphabétisation au niveau des trois cycles, et où elle se spécialise dans la littératie critique/féministe et la réforme éducative. Parmi ses intérêts actuels, mentionnons les questions d'alphabétisation et de justice sociale,

Carolyn M. Sheilds, University of British Columbia

CAROLYN M. SHIELDS is Professor and Head of the Department of Educational Studies at the University of British Columbia. Her teaching and research interests focus on leadership for socially just and academicallY excellent schools, broad topics within which she is currently interested in transformative, dialogic, and relational leadership. CAROLYN M. SHIELDS est professeure titulaire au Département d'études en éducation de l'Université de Colombie britannique. Elle en est aussi la directrice. Ses intérêts d'enseignement et de recherche portent sur le leadership pour des écoles socialement justes et excellentes sur le plan académique. Ce sont de vastes questions au sein desquelles elle s'intéresse plus particulièrement au leadership transformatif. dialogique et relationnel.

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Published

2003-04-01

How to Cite

Vibert, A., & Sheilds, C. M. (2003). APPROACHES TO STUDENT ENGAGEMENT: DOES IDEOLOGY MATTER?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8682

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