A PEDAGOGY OF THE LAND: DREAMS OF RESPECTFUL RELATIONS

Authors

  • Kaaren Dannenmann
  • Celia Haig-Brown York University

Abstract

ABSTRACT. This article arises out of a partnership between an aboriginal community member and a university faculty member whose relational focus is the development of a pedagogy of the land within the Indigenous Knowledge Instructors Program. (Re)creating traditional knowledge with others in contemporary contexts, as their birthright, is the goal of the program. We struggle to communicate and locate this work within an appropriate 'community.' Dreaming of respectful relations, we are committed to thinking through the complexity of such a quest. UNE PÉDAGOGIE DE LA TERRE: RÊVES DE RELATIONS RESPECTUEUSES RÉSUMÉ. Cet article est le fruit d'un partenariat établi entre le membre d'une communauté autochtone et une universitaire dont l'axe relationnel est l'élaboration d'une pédagogie de la terre dans le cadre du Programme de chargés de cours sur le savoir autochtone. L'objectif de ce programme est de (re)créer des connaissances traditionnelles avec d'autres dans un contexte contemporain comme leur droit de naissance. Nous nous efforçons de transmettre et de situer ces travaux dans une communauté qui s'y prête. Rêvant de relations respectueuses, nous avons pris l'engagement de réfléchir à la complexité d'une telle quête.

Author Biographies

Kaaren Dannenmann

KAAREN DANNENMANN is an Anishinaapekwe, a resident of Namekosipiink, Canada. She is committed to education for people of all ages and her work foc uses on the use and teaching of traditional knowledge while living on the land. She works as a trapper in the area where her mother's family has lived since time before memory, and is a member of the Treaty 3 Trappers Association. She is the grandmother of three. KAAREN DANNENMANN est une Anishinaapekwe, résidente de Namekosipiink, au Canada. Son objectif est d'éduquer les gens de tous les ages et ses recherches sont axées sur l'utilisation et l'enseignement des connaissances traditionnelles tout en vivant sur la terre. Elle exerce le métier de trappeur dans la région où la famille de sa mère vit depuis des temps immémoriaux, et elle est membre de l'Association des trappeurs visés par le Traité numéro 3. Elle est la grand-mère de trois petits-enfants.

Celia Haig-Brown, York University

CELIA HAIG-BROWN is a faculty member at York University in Toronto, Canada. She teaches courses in (de)colonizing research methodologies, and community and adult education. She is the author of Resistance and Renewal: Surviving the Indian Residential School as well as a number of articles, books chapters and two other books. Her research has been conducted primarily in Aboriginal contexts. She is not a grandmother yet. CELIA HAIG-BROWN est professeur à l'Université York à Toronto, au Canada. Elle donne des cours sur la (dé)colonisation des méthodologies de recherche, et sur l'éducation communautaire et l'éducation des adultes. Elle est l'auteur de Resistance and Renewal: Surviving the Indian Residential School, ainsi que d'un grand nombre d'articles, de chapitres d'ouvrage et de deux autres livres. Elle a mené ses recherches avant tout dans le milieu autochtone. Elle n'est pas encore grand-mère.

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Published

2002-09-01

How to Cite

Dannenmann, K., & Haig-Brown, C. (2002). A PEDAGOGY OF THE LAND: DREAMS OF RESPECTFUL RELATIONS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 37(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8649

Issue

Section

Articles