DECOLONIZING MI'KMAW EDUCATION THROUGH CULTURAL PRACTICAL KNOWLEDGE

Authors

  • Jeff Orr St. Francis Xavier University
  • San Salom / John Jerome Paul Mi'kmaw Kina'matnewey, Eskasoni
  • Kelusilew / Sharon Paul Unamaki'ik Adult Training Center, Eskasoni

Abstract

ABSTRACT. This article shares the stories of three Mi'kmaw teachers who are bringing their Aboriginal cultural practical knowledge into the school landscape through pedagogy and relationality, as they work towards the decolonization of their education system. Our notion of cultural practical knowledge relates to Connelly & Clandinin's personal practical knowledge. It is connected to the Mi'kmaw stories these teachers and their students construct and re-construct together as they work towards understanding and supporting the needs of students through applying teachers' own cultural practical knowledge. DÉCOLONISATION DE L'ÉDUCATION MI'KMAQ PAR LA CONNAISSANCE PRATIQUE CUlTURELLE RÉSUMÉ. Cet article relate l'histoire de trois professeurs mi'kmaw qui mettent à contribution leurs connaissances pratiques culturelles autochtones dans le paysage scolaire par la pédagogie et la relationalité, tandis qu'ils s'évertuent à décoloniser leur système d'éducation. Notre notion de la connaissance pratique culturelle se rapporte à la connaissance pratique personnelle de Connelly et Clandinin. Elle est liée aux récits mi'kmaw que ces enseignants et leurs élèves construisent et reconstruisent ensemble afin de comprendre et de répondre aux besoins des élèves grâce à l'application des connaissances pratiques culturelles des enseignants.

Author Biographies

Jeff Orr, St. Francis Xavier University

JEFF ORR has been working in First Nations education for the past twenty years as a teacher, administrator, teacher educator, and university administrator. He is currently Chair of Graduate Programs in Education at St. Francis Xavier University where he teaches courses in sociology of education, curriculum, leadership and research. He is the father of two schoolage children. JEFF ORR s'occupe de l'éducation de Premières nations depuis vingt ans en tant qu'enseignant, administrateur, responsable de la formation des enseignants et administrateur universitaire. Il est actuellement directeur des programmes d'études supérieures en sciences de l'éducation à l'Université St. Francis Xavier où il donne des cours sur la sociologie de l'éducation, les programmes d 'études, le leadership et la recherche. 11 est père de deux enfants d'âgescolaire.

San Salom / John Jerome Paul, Mi'kmaw Kina'matnewey, Eskasoni

SAN SALOM / JOHN JEROME PAUL is a member of the Mi'kmaq Eskasoni First Nation. He is currently the Director of Educational Programs with Mi'kmaw Kina'matnewey. A graduate of Dalhousie and Concordia Universities, John has been an elementary, junior high school and adult education teacher and principal. He is the founding principal of Unama'ki Adult Training Center in Eskasoni. San Salom / John and Kelusilew / Sharon are parents of seven fluent Mi'kmaw speakers who ail hold post-secondary degrees or are pursuing degrees. They also have eleven grandchildren who are Mi'kmaw speakers. SAN SALOM / JOHN JEROME PAUL est membre de la Première nation Mi'kmaq Eskasoni. Il est actuellement directeur des programmes d'enseignement à la Mi'kmaw Kina'matnewey. Diplômé des Universités Dalhousie et Concordia, John a été professeur du primaire, du premier cycle du secondaire et d'éducation permanente et principal. Il est le principal fondateur du Centre de formation des adultes Unama'ki à Eskasoni. San Salom / John et Kelusilew / Sharon sont les parents de sept locuteurs mi'kmaw qui sont tous titulaires de diplômes d'enseignement supérieur ou qui poursuivent leurs études supérieures. Ils ont onze petits enfants qui sont tous locuteurs du mi'kmaw.

Kelusilew / Sharon Paul, Unamaki'ik Adult Training Center, Eskasoni

KELUSILEW / SHARON PAUL is a member of the Mi'kmaq Eskasoni First Nation. She is currently teaching at the adult/alternative high school at the Unama'ki Adult Training Center in Eskasoni. She has a BA in community studies and Bachelor and Masters degrees in education. She is a fluent speaker, reader and writer of Mi'kmaq and a weil recognized leader in teaching and curriculum development in the Mi'kmaw language. San Salom / John and Kelusilew / Sharon are parents of seven fluent Mi'kmaw speakers who all hold post-secondary degrees or are pursuing degrees. They also have eleven grandchildren who are Mi'kmaw speakers. KELUSILEW / SHARON PAUL est membre de la Première nation Mi'kmaq Eskasoni. Elle enseigne actuellement aux adultes au niveau du secondaire alternatif au Centre de formation des adultes unama'ki à Eskasoni. Elle est titulaire d'un B.A. en études communautaires et d'un baccalauréat et d'une maîtrise en sciences de l'éducation. Elle parle couramment, lit et écrit le mi'kmaq et est une chef de file reconnue de l'enseignement et de l'élaboration des programmes d'études en langue mi'kmaw. San Salom / John et Kelusilew / Sharon sont les parents de sept locuteurs mi'kmaw qui sont tous titulaires de diplômes d'enseignement supérieur ou qui poursuivent leurs études supérieures. Ils ont onze petits enfants qui sont tous locuteurs du mi'kmaw.

Downloads

Published

2002-09-01

How to Cite

Orr, J., Paul, S. S. / J. J., & Paul, K. / S. (2002). DECOLONIZING MI’KMAW EDUCATION THROUGH CULTURAL PRACTICAL KNOWLEDGE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 37(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8642

Issue

Section

Articles