GIRL POWER IN NERVOUS CONDITIONS: FICTIONAL PRACTICE AS A RESEARCH SITE

Ann Smith

Abstract


ABSTRACT. To see a fictional text not only as a literary investigation into issues of concern to its author but also as the site of educational research is a very liberating way of extending our understanding of what counts as research and of what counts as an appropriate site of research. As educators we are concerned to use our theoretical findings and newly acquired knowledge(s) in practical ways in our classrooms. If some kind of relevant knowledge can be acquired through the reading and investigation of a fictional text, and if it can be used to improve our classroom and pedagogic skills, should we not be rethinking the traditional boundaries of the 'research site'? This paper explores the use of a 1988 Zimbabwean novel, Nervous Conditions by Tsitsi Dangarembga as the site of research into gender and oppression in relation to postcolonial education.

RÉSUMÉ. Considérer le texte d'un roman non seulement comme une étude littéraire sur des questions qui intéressent son auteur mais également comme le site de recherches pédagogiques est une façon libératrice de mieux comprendre ce qui compte comme recherche et comme site de recherche adapté. En tant qu'éducateurs, nous nous intéressons à l'usage qui est fait des résultats théoriques et des connaissances nouvellement acquises sur les méthodes pratiques utilisées dans nos classes. S'il est possible d'acquérir certaines connaissances utiles par la lecture et l'étude d'un roman, et que cela contribue à améliorer nos techniques pédagogiques et de gestion d'une classe, ne devrions-nous pas dès lors repenser les frontières traditionnelles du «site de recherche»? Cet article analyse l'utilisation d'un roman du Zimbabwe, Nervous Conditions, écrit en 1988 par Tsitsi Dangarembga comme site d'une recherche sur les sexes et l'oppression par rapport à l'éducation post-coloniale.

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