PUBLIC EDUCATION AT THE DAWN OF THE NEW MILLENNIUM: THE NEW ZEALAND EXPERIMENT

Authors

  • Denis Haché University of Toronto

Abstract

ABSTRACT. Globalization and the introduction of new information technologies are producing changes and upheavals felt by all segments of society. Public education is being shaken by these shock waves and confronted by public skepticism and media criticism as well as strong demands for systemic and curriculum reform. Proponents of a corporate model in education argue that parental choice and the concept of competition within the school system are the only viable solutions to the present ills of public education. New structural organizations are being proposed such as charter schools, school councils, total quality schools (TQM) and many other variations of the same type, in other words, the creation of "The Industry of Education" as often mentioned by corporate reformists. New Zealand represents a typical example of such an endeavor and illustrates very well the drastic changes provoked by restructuring in the personal and professional life of all stakeholders, where consumer and corporate interests are sometimes in conflict with citizen rights and public good. RÉSUMÉ. La mondialisation et l'adoption de nouvelles technologies de l'information entrainent des changements et des bouleversements qui sont ressentis par tous les segments de la société. L'éducation publique subit les contrecoups de ces bouleversements et doit affronter le scepticisme du public et la critique des médias et répondre à ceux qui exigent une réforme du système et des programmes. Les tenants d'un modèle corporatif en éducation soutiennent que le choix des parents et la notion de compétition au sein du réseau scolaire sont les seules solutions viables aux maux actuels de l'éducation publique. De nouveaux types de structures sont proposés comme les écoles à charte, les conseils scolaires, les écoles de qualité totale (OOT) et bien d'autres variations sur le même type, en d'autres termes, la création de "l'industrie de l'éducation" comme l'appellent souvent les réformistes. La Nouvelle-Zélande est un exemple typique d'un tel effort qui illustre fort bien les changements draconiens provoqués par la restructuration de la vie personnelle et professionnelle de tous les intervenants où le consommateur et les intérêts commerciaux entrent parfois en conflit avec les droits des citoyens et l'intérêt public.

Author Biography

Denis Haché, University of Toronto

DENIS HACHÉ is Associate Professor at the Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto and Head of the "Centre de recherches en éducation du Nouvel-Ontario (CRÉNO)" located in Sudbury, Ontario. He is particularly interested in the inclusion of distance education and teleinformatics at secondary and postsecondary levels, educational reforms, strategic planning and French minority education outside Québec. DENIS HACHÉ est professeur agrégé à l'Institut d'études pédagogiques de l'Ontario de l'Université de Toronto et directeur du "Centre de recherches en éducation du Nouvel Ontario (CRÉNO)" situé à Sudbury (Ontario). Il s'intéresse tout particulièrement à l'intègration de l'enseignement à distance et de la téléinformatique aux niveaux secondaire et postsecondaire, à la réforme de l'éducation, à la planification stratégique et à l'enseignement des minorités francophones en hors-Québec.

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Published

1999-04-01

How to Cite

Haché, D. (1999). PUBLIC EDUCATION AT THE DAWN OF THE NEW MILLENNIUM: THE NEW ZEALAND EXPERIMENT. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 34(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8473

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