INTEGRATION OF COMPUTERS INTO THE CURRICULUM: HOW TEACHERS MAY HINDER STUDENTS' USE OF COMPUTERS

Authors

  • Xiufeng Liu St. Francis Xavier University
  • Robert MacMillan St. Francis Xavier University
  • Vianne Timmons University of Prince Edward Island

Abstract

ABSTRACT. Research has shown that although the integration of computers into the curriculum by teachers remains minimal, students have consistently demonstrated a positive attitude toward computers. In this paper, we report a study that examines the secondary school students' use of computers for learning. We have focused on a high school in Nova Scotia. Based on the data we collected from surveying and interviewing both students and teachers, we identified the limited use of computers for learning by students, the dependency of students on teachers for integration, the constraints of teachers on students, and the reasons for the constraints of teachers on students in terms of teachers' practical difficulties and attitudes toward computers. Based on the above findings, we have discussed implications for the planning and implementation of integrating computers into the school curriculum. RÉSUMÉ. Les recherches démontrent que si l'intégration des ordinateurs dans les programmes d'études par les enseignants reste un phénoméne marginal, les étudiants ont toujours eu une attitude favorable à l'égard des ordinateurs. Dans cet article, nous rendons compte d'une étude portant sur l'utilisation de l'ordinateur à des fins d'apprentissage par les élèves du secondaire. Nous nous sommes concentrés sur le cas d'une école secondaire de Nouvelle-écosse. En nous fondant sur les données recueillies au moyen de sondages et d'entrevues auprès d'élèves et d'enseignants, nous avons constaté que les élèves utilisent peu l'ordinateur à des fms d'apprentissage, qu'ils doivent s'en remettre aux enseignants pour ce qui est de l'intégration de l'informatique dans les programmes et subir les contraintes que leurs professeurs leur imposent du fait des difficultés pratiques qu'ils éprouvent et de leurs attitudes à l'égard des ordinateurs. Nous avons examiné ce que ces résultats sous-entendent pour la planification et l'intégration de l'informatique dans les programmes scolaires.

Author Biographies

Xiufeng Liu, St. Francis Xavier University

XIUFENG LIU is Associate Professor in the Department of Education, St. Francis Xavier University. His specialization is science education and computer integration into the curriculum. XIUFENG LIU est professeur agrégé au département des sciences de l'éducation de l'Université St-François-Xavier. Il est spécialiste de l'éducation scientifique et de l'intégration de l'informatique dans les programmes d'études.

Robert MacMillan, St. Francis Xavier University

ROBERT MACMILLAN is Assistant Professor in the Department of Education, St. Francis Xavier University. His specialization is education administration and imprementation of changes. ROBERT MACMILLAN est professeur adjoint au département des sciences de l'éducation de l'Université St-François-Xavier. Il est spécialiste de l'administration scolaire et de l'implantation du changement.

Vianne Timmons, University of Prince Edward Island

VIANNE TIMMONS is Associate Professor and Dean, Faculty of Education, University of Prince Edward Island. Her specialization is special education and equity. VIANNE TIMMONS est professeur agrégé et doyenne de la faculté des sciences de l'éducation de l'Université de l'île-du-Prince-Édouard. Elle est spécialiste de l'intégration scolaire et de l'équité.

Downloads

Published

1998-01-01

How to Cite

Liu, X., MacMillan, R., & Timmons, V. (1998). INTEGRATION OF COMPUTERS INTO THE CURRICULUM: HOW TEACHERS MAY HINDER STUDENTS’ USE OF COMPUTERS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 33(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8401

Issue

Section

Articles