DARE WE CRITICIZE COMMON EDUCATIONAL STANDARDS?

Authors

  • John P. Portelli Moun Saint Vincent University
  • Ann Vibert Mount Saint Vincent University

Abstract

ABSTRACT. This paper offers a critical discussion on the issue of educational standards by (i) clarifying issues around the debate on educational standards, (ii) offering a critical examination of the assumptions underlying popular discourse about standards as well as common objections (lack of high standards and lack of common, universal standards), and (iii) offering and arguing for an alternative perspective based on the democratic ideal which takes difference seriously. RÉSUMÉ. Cet article propose une analyse critique de la question des normes pédagogiques i) en clarifiant les questions du débat sur les normes pédagogiques; ii) en se livrant à un examen critique des hypothèses qui sous-tendent le discours populaire sur les normes ainsi que les objections courantes (absence de normes élevées et pénurie de normes universelles communes) et iii) en offrant un autre point de vue axé sur l'idéal démocratique qui prend les différences au sérieux.

Author Biographies

John P. Portelli, Moun Saint Vincent University

JOHN P. PORTELLI. Professor of Education at Mount St. Vincent University, Halifax, N.S., has co-edited Philosophy of Education: Introductory Readings (1988, 1996), Reason and Values (1993), Children, Philosophy and Democracy( 1995), and has co-authored with William Hare What to Do? Case Studies for Teachers (1993). He is currently the editor of Paideusis: The journal of the Canadian Philosophy of Education Society. JOHN P. PORTELLI, professeur de sciences de l'éducation à l'Université Mount St. Vincent à Halifax (N.-É.), a coédité Philosophy of Education: Introductory Readings (1988, 1996), Reason and Values (1993), Children, Philosophy and Democracy (1995), et il est coauteur avec William Hare de What to Do? Case Studies for Teachers (1993). Il est actuellement le rédacteur en chef de Paideusis, revue de la Société canadienne pour la philosophie de l'éducation. Il a abondamment travaillé avec des enseignants à la préparation de débats philosophiques dans des écoles.

Ann Vibert, Mount Saint Vincent University

ANN VIBERT, Associate Professor of Education and Associate Chair of Graduate Studies in Education at Mount St. Vincent University, teaches literacy education courses. She is particularly interested in issues of critical feminist practice in literacy education and has recently been engaged in research examining the possibilities of such practice for educational evaluation, and has published in the area of literacy evaluation. ANN VIBERT, professeur agrégé de sciences de l'éducation et directrice adjointe des études de 2e/3e cycle en sciences de l'éducation à l'Université Mount St. Vincent, enseigne des cours d'alphabétisation. Elle s'intéresse tout particulièrement aux questions de la pratique critique/féministe de l'alphabétisation et elle s'est livrée récemment à des recherches en vue d'examiner les possibilités de cette pratique pour l'évaluation scolaire. Elle a beaucoup travaillé avec des professeurs à élaborer des pratiques critiques d'alphabétisation et elle a publié dans le domaine de l'évaluation du niveau d'alphabétisation.

Downloads

Published

1997-01-01

How to Cite

Portelli, J. P., & Vibert, A. (1997). DARE WE CRITICIZE COMMON EDUCATIONAL STANDARDS?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 32(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8342

Issue

Section

Articles