LA FORMATION DES ENSEIGNANTS À LA SUPERVISION DE STAGIAIRES
Abstract
RÉSUMÉ. Cet article présente les résultats d'un projet de recherche sur la façon d'apprendre aux enseignants à encadrer des stagiaires durant leur stage. En général, les enseignants qui acceptent des stagiaires dans leur classe n'ont pas suivi de formation pour ce type d'encadrement. Après un programme de formation conçu et dispensé à un groupe d'enseignants, on a recueilli des données qualitatives durant le stage pour savoir comment les enseignants appliquent les notions qui leur ont été présentées au cours des séances de formation. L'analyse des données révèle que les enseignants modifient leurs comportements d'encadrement comme prévu. Les enseignants se disent également d'avoir pu rencontrer des responsables de la formation des enseignants à l'université pour discuter de l'encadrement des stagiaires. ABSTRACT. This article presents results of a research project on training teachers to supervise practice teachers in their placements. Generally, teachers who agree to accept student teachers for supervision in their classrooms do not have training in this kind of supervision. Following a training program, designed for and offered to a group of teachers, qualitative data were collected during the practicum to determine how teachers would apply the notions presented during the training sessions. Data analysis shows that teachers modified their supervising behaviours as expected. Teachers also expressed appreciation for having the opportunity to meet and discuss student teaching supervision with university teacher educators.Downloads
Published
1996-09-01
How to Cite
Bourdages, J., & Boudreau, P. (1996). LA FORMATION DES ENSEIGNANTS À LA SUPERVISION DE STAGIAIRES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 31(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8320
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca