A BLUSHING ROMANCE: FRAMEWORK FOR AN ETHICAL EXPOSITION OF A RELATIONSHIP BETWEEN EDUCATIONAL AND COMMERCIAL INTERESTS

Authors

  • Keith D. Walker University of Saskatchewan

Abstract

ABSTRACT. The incidence of partnerships between business and education is growing at a phenomenal speed. This article gives pause to this near frenzied activity by examining the case of a commercial interest seeking to partner with several educational systems. After the Andersen Ethical Decision-making Model is described as an instrument of discernment for educators, it is used to begin an ethical exposition of the advantages and potential conflicts of interests and values of the case proposal. The author then briefly discusses the usefulness of ethical analysis to sort through similar education and commerce sector relationships. RÉSUMÉ. La fréquence des partenariats entre le milieu des affaires et le milieu de l'éducation croît à une vitesse phénoménale. Cet article donne à réfléchir à cette activité frénétique en étudiant le cas d'un intérêt commercial qui cherche à établir un partenariat avec plusieurs systèmes éducatifs. Après avoir décrit le modèle Andersen de prise de décisions éthiques comme instrument de discernement pour les éducateurs, celui-ci est utilisé pour présenter sur le plan éthique les avantages et les éventuels conflits d'intérêts et les valeurs de cette étude de cas. L'auteur analyse ensuite brièvement l'utilité de l'analyse éthique pour faire le tri de partenariats analogues entre le milieu de l'éducation et le secteur commercial.

Author Biography

Keith D. Walker, University of Saskatchewan

KEITH D. WALKER is Associate Professor in the Department of Educational Administration, University of Saskatchewan, Saskatoon, Saskatchewan. KEITH D. WALKER est professeur agrégé au département d'administration scolaire à l'Université de la Saskatchewan, Saskatoon (Saskatchewan).

Downloads

Published

1996-09-01

How to Cite

Walker, K. D. (1996). A BLUSHING ROMANCE: FRAMEWORK FOR AN ETHICAL EXPOSITION OF A RELATIONSHIP BETWEEN EDUCATIONAL AND COMMERCIAL INTERESTS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 31(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8317

Issue

Section

Articles