POUR L'ÉDUCATION ÉTHIQUE POSTMODERNE, QUELLE RATIONALITÉ?
Abstract
RÉSUMÉ. L'avènement de la modernité coïncide avec celui de la raison critique; aussi, le passage à l'ère postmoderne suppose-t-il, en éthique comme en épistémologie, une perspective postcritique, L'objet de cet article est d'ouvrir une telle perspective pour l'éducation éthique. Pour ce faire, il faut montrer en quoi le raisonnement critique s'avère, en soi et à lui seul, inadéquat pour présider aux jugements de la vie éthique. C'est dans une juste conception de la rationalité de l'éthique que se trouvent les prémisses d'une éducation éthique postcritique et, dans ce sens, postmoderne. ABSTRACT. Just as the advent of modernity coincides with that of critical reason, so does progress towards the postmodern era suppose a postcritical epistemology and a postcritical ethics. The object of this article is to open such a perspective for ethical education. But first, it must be demonstrated that critical reasoning cannot, in and of itself, preside over the judgments of ethical thinking. A better conception of rationality in ethics should indicate the main conditions of ethical education for the postcritical and, in this sense of the word, postmodern world.Downloads
Published
1995-01-01
How to Cite
Giroux, A. (1995). POUR L’ÉDUCATION ÉTHIQUE POSTMODERNE, QUELLE RATIONALITÉ?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 30(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8212
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca