TEACHING AS TACIT INTEGRATION

Authors

  • Dennis Cato Pierrefonds Comprehensive High School, Montreal

Abstract

The purpose ofthis paper is to ground the teaching act in a theory of mind by delineating both the structure and process of that act as an instance of Michael Polanyi's Theory of tacit knowing," his distinctive feature of all human consciousness. The paper opens with a brief account of how the activity of teaching is currently conceived, and is followed by a sketch of Polanyi's theory of tacit inregration. The paper closes with a view of the teaching act seen as an instance of such tacit integration, through a tripartite structure consisting of general pedagogical skills, pedagogical knowledge of subject matter, and philosophical reflection of a pedagogical nature. RÉSUMÉ Cet article vise à fonder l'acte d'enseignement sur une théorie de l'esprit en délimitant à la fois la structure et le processus de l'acte d'enseignement en tant qu'instance de la théorie de la "connaissance tacite" de Michael Polanyi, selon qui cette connaissance serait une caractéristique distinctive de toute conscience humaine. L'article s'ouvre sur une brève description de la façon dont l'activité pédagogique est actuellement conçue; vient ensuite une brève description de la théorie d'intégration tacite de Polanyi. L'article se termine sur un aperçu de l'acte d'enseignement en tant qu'instance d'une telle intégration tacite par le biais d'une structure tripartite comprenant les aptitudes pédagogiques générales, la connaissance pédagogique de la matière et les réflexions philosophiques à caractère pédagogique.

Author Biography

Dennis Cato, Pierrefonds Comprehensive High School, Montreal

Dennis Cato, Ph.D., teaches social studies at Pierrefonds Comprehensive High School (Quebec). In addition to the McGill Journal of Education, he has published papers in Interchange, The Journal of Educational Thought, the Journal of Philosophy of Education, and Educational Theory. "Teaching as Tacit Integration" is a revised version of a paper presented at the twenty-sixth annual conference of the Philosophy of Education Society of Great Britain, held at London April 25, 1992. Titulaire d'un doctorate, Dennis Calo enseigne les études sociales à l'École polyvalente de Pierrefonds, au Québec. Il a publié des articles dans le McGill Journal of Education, dans Interchange, dans The Journal of Educational Thought, dans le Journal of Philosophy of Education, et dans Educational Theory. "Teaching as Tacit Integration" est la version révisée d'une communication présentée lors de la vingt-sixième conférence annuelle de la Philosophy of Education Society of Great Britain, qui a eu lieu à Londres, le 25 avril 1992.

Downloads

Published

1994-01-01

How to Cite

Cato, D. (1994). TEACHING AS TACIT INTEGRATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 29(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8146

Issue

Section

Articles