STORIES OF WOMEN WHO DON'T WRITE

Authors

  • Julia Ellis University of Alberta

Abstract

This paper is a response to the writing of women preservice elementary teachers who were asked by the author to complete journal entries examining their own experience of language development and writing. The stories that emerged in the journals were alarming in terms of the consistency and clarity with which they reported on their disability with language, their disempowerment, and the history of events which led to these conditions. This paper provides an overview of their stories interwoven with discussion of current understandings about the development of language, thinking, and writing. It closes with some questions about the politics of literacy, whether writing is particularly a "women's problem", and the implications of the likelihood that many women teachers may be women "who don't write". RÉSUMÉ Cet article porte sur la langue écrite de professeurs femines du primaire en stage de formation à qui l'auteur a demandé de décrire leur propre expérience en matière d'acquisition du langage et de rédaction. Le constat qui en ressort est alarmant sous l'angle de l'uniformité et de la clarté avec laquelle ces femmes font état de leur incompetence langagière, de leur paralysiè et des circonstances qui ont abouti à cet état de fait. Cet article donne une vue d'ensemble de leur histoire entremêlée d'une analyse des connaissances actuelles sur l'acquisition du langage, de la pensée et de l'écriture. L'article se termine par certaines questions sur la politique d'alphabétisme, et l'auteur se demande si l'écriture est un problème féminin et si au nombre des répercussions de ce phénomène, les femmes enseignantes sont peut-être des femmes qui ne savent pas écrire.

Author Biography

Julia Ellis, University of Alberta

Julia Ellis is an Assistant Professor in the Department of Elementary Education at the University of Alberta where she teaches undergraduate and graduate courses in reflective teaching, teaching as research, models of teaching, and curriculum theory. She is currently engaged in research on the development of preservice teachers' interpretive perspectives for teaching. Her recent work includes "Narrative inquiry with children: A generative form of preservice teacher research" in International Journal for Qualitative Studies in Education (forthcoming) and "'If I were a boy ... ': Constructing knowledge about gender issues in teacher education" in Curriculum Inquiry, 23(4) (forthcoming 1993). Julia Ellis est professeur adjoint au département d'éducation primaire à l'Université d'Alberta où elle enseigne des cours de premier, deuxième et troisième cycles sur l'enseignement réflexif, l'enseignement comme méthode de recherche, les modèles d'enseignement et la théorie des programmes d'études. Elle se livre actuellement à des recherches sur l'évolution des points de vue interprétatifs des enseignants en cours de formation au sujet de l'enseignement. Parmi ses travaux récents, mentionnons "Narrative inquiry with children: A generative form of preservice teacher research" qui doit paraître dans International Journal for Qualitative Studies in Education et "'If I were a boy . .. ': Constructing knowledge about gender issues in teacher education" à paraître dans Curriculum Inquiry, 23(4) (1993).

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Published

1993-09-01

How to Cite

Ellis, J. (1993). STORIES OF WOMEN WHO DON’T WRITE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 28(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8128

Issue

Section

Articles