Reports from the Field: THE TEACHING PRACTICUM: ISSUES AND COMPLEXITIES
Abstract
This paper reports on a study which investigated student teachers' perceptions of who was important during their year in a teacher-education program, and it explores student teachers' views regarding their relationships with associate teachers. Data were gathered by means of surveys, focus-group interviews, observation visits, and journal writings. Data from all sources were analyzed and compared by searching for themes and trends related to issues and complexities tbat arose during the teaching practica. Two key themes emerged: (1) student teachers' perception of who was important to their professional development changed over the year, and (2) while the practicum was a valuable experience, students described it as the most stressful part of the teacher-education program, mainly because of the nature of the relationship with associate teachers. These findings cite real voices from focus-group interviews and personal relationships with associate teachers and the ambiguity felt by student teachers during the practicum. RÉSUMÉ Cet article porte sur une étude axée sur la façon dont les professeurs stagiaires perçoivent qui a été important durant leur année de stage et il analyse le point de vue des professeurs stagiaires au sujet de leurs rapports avec les enseignants associés. Les données ont été recueillies au moyen de sondages, d'entrevues de groupe, de visites d'observation et d'entrées dans un journal. Les données de toutes provenances ont été analysées et comparées par une recherche des thèmes et des tendances se rapportant aux problèmes et aux complexités qui se sont dégagées des stages pratiques d'enseignement. Deux grands thèmes s'en dégagent: (1) la façon dont les professeurs stagiaires percevaient qui avait été important pour leur perfectionnement professionnel a évolué durant l'année; et (2) alors que le stage pratique était perçu comme une expérience enrichissante, les étudiants l'ont décrit comme l'expérience la plus stressante de leur programme de formation, surtout en raison de la nature des rapports avec les enseignants associés. Ces constats ressortent surtout des entrevues de groupe et des journaux intimes. Cette recherche démontre l'importance des rapports personnels avec les enseignants associés et l'ambiguïté éprouvée par les professeurs stagiaires durant le stage.Downloads
Published
1993-04-01
How to Cite
MacDonald, C. J. (1993). Reports from the Field: THE TEACHING PRACTICUM: ISSUES AND COMPLEXITIES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 28(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8105
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca