"ON N'EST PAS EXPERTS, MAIS ON EST COMPÉTENTS!": PROPOSITION D'UN PREMIER NIVEAU DE COMPÉTENCE EN HABILETÉS PROCÉDURALES LOGO
Abstract
This paper addresses the issue of the development of procedural thinking in Logo. Through the specific study of the notion of a procedure, a particular form of expression of procedural thinking is examined: namely, structured programming. Basic skills in structured programming are identified and a first level of competence, accessible to 10-12 year-old children, is defined. Five procedural skills are singled out and described. A pilot study is described that shows how children were able to discover and exercise these skills in the educational environment studied. An attempt is made to identify the best path to follow for encouraging the consolidation and extension of progress in the field. RÉSUMÉ Cet article aborde la question du développement de la pensée procédurale en Logo. Il s'attache, à travers l'étude plus spécifique de la notion de procédure, à une forme particulière d'expression de la pensée procédurale: la programmation structurée. Le présent article tend à identifier les habiletés de base en programmation structurée et vise à définir un tout premier niveau de compétence qui soit accessible à des enfants de 10-12 ans. Cinq habiletés procédurales sont retenues et décrites. La description d'un projet pilote permet de voir comment, dans l'environnement pédagogique proposé, les enfants ont pu découvrir et exercer ces habiletés. La discussion tend à identifier la meilleure voie à suivre pour favoriser le maintien et l'extension des progrès dans le domaine.Downloads
Published
1991-04-01
How to Cite
Lemerise, T. (1991). "ON N’EST PAS EXPERTS, MAIS ON EST COMPÉTENTS!": PROPOSITION D’UN PREMIER NIVEAU DE COMPÉTENCE EN HABILETÉS PROCÉDURALES LOGO. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 26(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7973
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca