MEASURING LEARNING IN A SECOND LANGUAGE: ASSESSING COGNITIVE OUTCOMES OF PRIMARY SCHOOLING IN BURUNDI

Authors

  • Thomas O. Eisemon McGill University
  • John Schwille Michigan State University
  • Robert Prouty Adventist University of Central Africa

Abstract

This paper examines the measurement of student achievement in the mother tongue and in a second language used for instruction in primary schools in Burundi. Data were obtained from a probability sample of forty-seven schools in twenty-four school directorships in rural areas, and from about two thousand (1,946) grade 6 students in 1989. The students were tested in language arts, mathematics, and science/agriculture in French as well as in their mother tongue, Kirundi. Students performed better in Kirundi in most subjects. Interestingly, item analyses revealed that testing in French produced the poorest estimates of achievement for students of high ability. In mathematics, however, there were no significant differences in the results of the Kirundi and French tests. This suggests that both students' proficiency in French and the policies relating to the use of Kirundi to teach subjects like mathematics in earlier grades may greatly influence learning and transfer of knowledge between the language of instruction and the mother tongue. The concluding section presents implications of the study for implementing educational reforms emphasizing the Kirundisation and ruralisation of primary schooling. RÉSUMÉ Cet article examine les résultats des élèves des écoles primaires du Burundi dans leur langue maternelle et leur deuxième langue. Les données ont été recueillies en 1989 auprès d'un échantillon de probabilité de quarante-sept écoles réparties dans vingt-quatre districts scolaires de régions rurales. ce qui correspond à mille neuf cent quarante-six (1 946) élèves de sixième année. Les élèves ont subi des tests de langue, d'art, de mathématiques et de science/agriculture en français ainsi que dans leur langue maternelle, le kirundi. Ils ont obtenu de meilleurs résultats en kirundi, dans la plupart des disciplines. Il est intéressant de constater que les analyses révèlent que les tests en français donnent lieu à des prévisions assez médiocres pour les élèves les plus doués. En mathématiques, néanmoins, il n'existe aucune différence significative dans les résultats obtenus pour les tests en kirundi et en français. Cela donne à penser que la facilité qu'ont les élèves à s'exprimer en français et que les politiques se rapportant à l'utilisation du kirundi pour l'enseignement de disciplines comme les mathématiques exercent une influence considérable sur l'apprentissage et le transfert des connaissances entre la langue d'instruction et la langue maternelle. La conclusion porte sur les implications de l'étude sur la mise en place de réformes pédagogiques notamment en ce qui concerne la kirundisation et la ruralislion de l'enseignement primaire.

Author Biographies

Thomas O. Eisemon, McGill University

Thomas O. Eisemon is Professor and Co-Director of the Centre for Cognitive and Ethnographic Studies, McGill University. Thomas O. Eisemon est professeur et co-directeur du Centre d'études cognitives et ethnographiques de l'Université McGill.

John Schwille, Michigan State University

John Schwille is Professor and Assistant Dean, International Studies in Education, Michigan State University. John Schwille est professeur et vice-doyen des études internationales en éducation de la Michigan State University.

Robert Prouty, Adventist University of Central Africa

Robert Prouty is an instructor in teacher education, Michigan State University. Robert Prouty est chargé de cours, formation des enseignants à la Michigan State University.

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Published

1991-01-01

How to Cite

Eisemon, T. O., Schwille, J., & Prouty, R. (1991). MEASURING LEARNING IN A SECOND LANGUAGE: ASSESSING COGNITIVE OUTCOMES OF PRIMARY SCHOOLING IN BURUNDI. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 26(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7953

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