FIELD-BASED PRESERVICE TEACHER EDUCATION: REFLECTIONS ON AN EXPERIMENT
Abstract
The article describes the experience of a team of Faculty of Education staff at the University of Toronto who have worked together for ten years to develop a field-based, preservice, elementary teacher-education program that aims to prepare reflective practitioners. The developmental experience is described from several points of view, planning by an instructional team, designing the practicum, developing program content, establishing relationships with the field, evaluating the work of candidates, and assessing the program. The concept of reflective practitioner (Schon, 1987) is outlined first and then is used to assist in focussing the discussion. The point of giving this account is to inform and perhaps assist others engaged in refining and improving preservice teacher education. RÉSUMÉ Cet article décrit l'expérience vécu par une équipe de professeurs de la faculté des sciences de l'éducation de l'Université de Toronto. Ces professeurs ont travaillé pendant dix ans à la mise sur pied d'un programme pratique de formation préalable des enseignants du primaire, afin de former des enseignants réfléchis. Ce travail de mise au point est décrit selon plusieurs points de vue: planification par une équipe d'enseignants, conception de stages pratiques,formulation des éléments du programme, établissement des liens avec le milieu, évaluation du travail des candidats et du programme. La notion d'enseignant réfléchi (Schon, 1987), décrite au début de l'article, sert de point de convergence au débat. Ce compte rendu vise à informer et peut être même à aider d'autres enseignants qui s'occupent de parfaire et d'améliorer les programmes de formation préalable des enseignants.Downloads
Published
1990-04-01
How to Cite
Martin, R. A. (1990). FIELD-BASED PRESERVICE TEACHER EDUCATION: REFLECTIONS ON AN EXPERIMENT. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 25(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7922
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca