SCHOOL-BASED ASSESSMENT RESEARCH IN ISRAEL: CURRENT STATE AND FUTURE DIRECTIONS

Authors

  • Moshe Zeidner University of Haifa

Abstract

The major aim of the present paper is twofold: (1) to survey and evaluate the present "state of the art" in Israeli school-based assessment research; and (2) to delineate potential future directions, foreseeable developments, and needed research. The paper focuses primarily on the assessment of aptitude, achievement, and personality in the schools and highlights a number of key issues engaging the interests and concerns of the Israeli school psychology and measurement community (i.e., group differences in test performance; test bias and equity; and testing the selection policy in the schools). There is currently in Israel a paucity of well developed, soundly normed, and psychometrically validated (or adequately adapted) instruments available for assessment purposes - particularly in the area of noncognitive assessment. Furthermore, there is a need for the development of criterion-referenced measures in a variety of school subjects for student evaluation and achievement tracking purposes in both the Jewish and Arab sectors. This paper reveals the need for a major concerted effort to improve both the quantity as well as the quality of available school-based assessment instruments, procedures, and practices. RÉSUMÉ L'objectif principal de cet article est double: 1) sonder et évaluer la situation actuelle des recherches sur l'évaluation en milieu scolaire en Israel; et 2) délimiter les orientations futures, les développements prévisibles et les recherches nécessaires. L'article porte essentiellement sur l'évaluation des aptitudes, des résultats et du caractère dans les écoles et il fait ressortir un certain nombre de problèmes clés qui présentent de l'intérêt pour les psychologues scolaires israéliens (différences de groupe dans l'exécution des tests; partialité et équité des tests; et évaluation de la politique de sélection dans les écoles). On constate actuellement en Israil une pénurie d'instruments d'évaluation intelligemment conçus, aux assises solides et validés selon des moyens psychométriques, notamment dans le domaine de l'évaluation non cognitive. En outre, on constate le besoin d'établir des mesures à base de critères dans diverses 1I1Iltières enseignées à l'école pour évaluer les élèves et contrôler leurs résultats dans les communautés juive et arabe. Cet article fait ressortir le besoin d'un effort concerté pour améliorer la quantité et la qualité des instruments, des modalités et des pratiques d'évaluation en milieu scolaire.

Author Biography

Moshe Zeidner, University of Haifa

Moshe Zeidner is a faculty member at the School of Education, University of Haïfa. Research areas in which he has published include personality and individual differences, with particular concern for anxiety; cultural, sex, and age bias in psychological tests; sex, sociocultural, and age differences in ability; test attitudes and motivations. He serves as co-editor and methodological consultant for the new international journal Special Education and Rehabilitation: A Multidisciplinary Journal and methodological consultant and member of the review board for the American publication Journal of Classroom Interaction. He is currently a member of the Executive Committee of the International Society for Test Anxiety Research (STAR), chairs the Research Committee of the International School Psychology Association, and is a member of the American Psychology Association. Moshe Zeldner enseigne à la faculté des sciences de l'éducation de l'université de Haïfa. Ses recherches portent sur les différences de caractère et les différences individuelles, notamment au niveau de l'angoisse, sur la distorsion des tests psychologiques au niveau de la culture, du sexe et de l'âge, sur les différences de compétences liées au sexe, aux éléments socioculturels et à l'âge et enfin sur les attitudes et les motivations des tests. Il a été coéditeur et consultant de la nouvelle revue internationale Special Education and Rehabilitation: A Multidisciplinary Journal et consultant et membre du comité de lecture de la revue américaine Journal of Classroom Interaction. Il est actuellement membre du comité exécutif de l'International Society for Test Anxiety Research (STAR), il préside le comité de recherche de l'Association internationale des psychologues scolaires et il est membre de l'American Psychology Association.

Downloads

Published

1990-01-01

How to Cite

Zeidner, M. (1990). SCHOOL-BASED ASSESSMENT RESEARCH IN ISRAEL: CURRENT STATE AND FUTURE DIRECTIONS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 25(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7898

Issue

Section

Articles