JAMES THURBER AND FORMAL EDUCATION
Abstract
The trouble with education is not what General Littlefield thought was the main trouble with Ohio State. On the contrary, a humorist like James Thurber is what most institutions desperately need. It is arguable that one learns more by laughing with him than by going to school; though he himself would hardly have approved. School, like a great many other absurd things, is useful if only because it should remind us - by the contrast implicit in all humorous situations - of what life is really about and how we may relish it. Gerald Reagan once put together a number of selections from Thurber in order to add lightness to an educational conference - a noble endeavour - and the following is a shorter version of his presentation. RÉSUMÉ L'ennui avec l'éducation n'a rien à voir avec le principal défaut que le général Littlefield attribuait à l'Etat d'Ohio, bien au contraire. Ce qui fait cruellement défaut à la plupart des établissements d'enseignement, c'est un humoriste. On peut soutenir que l'on s'instruit davantage en riant avec James Thurber qu'en allant à l'école, même si ce dernier aurait trouvé à redire à cela. L'école, à l'instar de beaucoup d'autres choses absurdes, est utile ne serait-ce que parce qu'elle nous remémore, grâce à ce constraste implicite qui existe dans toute situation humoristique, ce qu'est vraiment la vie et comment il faut la savourer. Gerald Reagan a un beau jour rassemblé toute une série de morceaux choisis pour alléger un peu un congrès pédagogique (effort très méritoire) et l'on trouvera ci-dessous une version abrégée de sa présentation.Downloads
Published
1981-01-01
How to Cite
Reagan, G. M. (1981). JAMES THURBER AND FORMAL EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 16(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7378
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca