Educational Resistance in a Runaway World: Poetic meditations on power and surveillance
Keywords:
resistance, poetics, powerAbstract
ABSTRACT. It is becoming clear that standard, linear solutions to the problems of resistant children are problematic because they imagine a world of schooling in which place and power do not matter. Poetry can challenge the typically linear, prescriptive, and modernist assumptions that are central to much educational theory and practice. In this article, drawing on original poetry composed in and around schools, I analyze a series of reflective disruptions in the interplay of strategy and tactics in my own teaching career. The broad argument of this paper is that educators ought to recognize, promote and embrace the messiness and complexity of our work rather than retreat into simplifications and technical fixes.
LA RÉSISTANCE PÉDAGOGIQUE DANS UN MONDE SANS BALISES: MÉDITATIONS POÉTIQUES SUR LE POUVOIR ET LA SURVEILLANCE
RÉSUMÉ. Il semble de plus en plus évident que les solutions standard et linéaires aux problèmes des enfants résistants sont problématiques puisqu’elles supposent un environnement éducatif dans lequel la place et le pouvoir n’ont pas d’importance. La poésie peut remettre en question les hypothèses linéaires, normatives et modernistes typiques qui sont au centre de la plupart des théories et pratiques pédagogiques. Dans cet article, j’analyse une série de perturbations liées à la réflexion dans l’influence réciproque de la stratégie et des tactiques de ma propre carrière en enseignement, en puisant dans une poésie originale composée dans le cadre d’activités scolaires et parascolaires. Dans l’ensemble, cet article soutient que les éducateurs devraient reconnaître, promouvoir et accepter le désordre et la complexité de notre travail, plutôt que de se complaire dans des simplifications et des correctifs techniques.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca