WHAT DO YOU MEAN YOUR STAFF IS LIKE FAMILY
Keywords:
Critical discourse analysis, School leadership, Staff relationsAbstract
ABSTRACT. This article explores the potential for critical discourse analysis to provide insight into the language principals use to describe the adult relationships within schools. Unpacking the discourses of leadership may shed some light on how language strategically shapes the thoughts and actions of principals. In particular, the invoking of "family" to conceptualize staff relations is analyzed from a critical discourse analysis approach. Drawing on this analysis, the author offers cautions regarding how such poignant metaphors can serve as control strategies for sanctioning teacher behaviour.
QUE VOULEZ-VOUS DIRE PAR « MES EMPLOYÉS SONT COMME DES MEMBRES DE MA FAMILLE »?
RÉSUMÉ. Dans cet article, les auteurs explorent le potentiel de l'analyse critique du discours comme outil permettant de mieux comprendre le vocabulaire utilisé par les directeurs pour décrire les relations prévalant entre les adultes dans les écoles. Déconstruire les messages de leadership peut apporter un éclairage intéressant sur la façon dont le langage façonne la pensée et les actions des directeurs. Plus précisément, la référence à la notion de famille pour décrire les relations du personnel est analysée d'un point de vue critique, en utilisant l'approche d'analyse critique du discours. Se basant sur cette analyse, les auteurs invitent à la prudence, soulignant que de telles métaphores poignantes peuvent être utilisées comme stratégies de contrôle pour sanctionner le comportement des enseignants.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca