LEARNING TO SLEEP WITHOUT PERCHING: REFLECTIONS BY ACTIVIST-EDUCATORS ON LEARNING IN SOCIAL ACTION IN GHANAIAN SOCIAL MOVEMENTS

Authors

  • Jonathan Langdon Department of Integrated Studies in Education, McGill University

Keywords:

Learning in struggle, social movements, Africa, Ghana

Abstract

ABSTRACT. This article conveys results from a participatory action research (PAR) engagement with activist/educators working in Ghanaian social movements. First, this PAR group has articulated two typologies from which to understand Ghanaian social movements based on their processes of organization, communication and learning rather than merely the issues, resources or populations that occupy their focus. Second, expanding on Griff Foley’s (1999) notion of learning in struggle, the PAR group provides three lenses from which to view learning in social movements in Ghana. Both of these contributions help to present a much needed African inflection to ongoing discussions of learning in social movements, especially as these contributions attempt to maintain a complex view of learning based on the shifting characteristics of power and capital.

 

APPRENDRE À DORMIR SANS PERCHOIR : RÉFLEXIONS D'ÉDUCATEURS ACTIVISTES SUR LES APPRENTISSAGES RÉALISÉS VIA L'ACTION SOCIALE DANS LES MOUVEMENTS SOCIAUX GHANÉENS

 

RÉSUMÉ. Cet article met en lumière les résultats d’un projet de recherche-action (PRA) effectué auprès de groupes sociaux ghanéens d’éducateurs activistes. Tout d’abord, le groupe PRA a articulé deux typologies afin de comprendre les processus organisationnels, communicationnels et d’apprentissages des mouvements sociaux ghanéens plutôt que de se limiter aux problématiques, ressources ou populations au centre de leur action. En deuxième lieu, s’inspirant de la notion mise de l’avant par Griff Foley en 1999 sur l’apprentissage au sein des luttes, le groupe PRA offre trois éclairages sur l’apprentissage dans le cadre des mouvements sociaux au Ghana. Ces deux contributions tracent un portrait du besoin pressant des Africains pour des discussions constantes sur les apprentissages dans les mouvements sociaux, dans le contexte où ces contributions permettent de maintenir une vision complexe des appr 

Author Biography

Jonathan Langdon, Department of Integrated Studies in Education, McGill University

PhD Candidate

Downloads

Published

2009-02-26

How to Cite

Langdon, J. (2009). LEARNING TO SLEEP WITHOUT PERCHING: REFLECTIONS BY ACTIVIST-EDUCATORS ON LEARNING IN SOCIAL ACTION IN GHANAIAN SOCIAL MOVEMENTS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 44(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2946

Issue

Section

Articles