SKELETONS IN THE CLASSROOM CLOSET: PRESENCE / ABSENCE IN THE "DEMOCRATIC" PUBLIC SPHERE OF THE ACADEMY

Authors

  • Johanne Provençal Simon Fraser University

Keywords:

public sphere, Freire, Habermas, classroom, academic culture

Abstract

ABSTRACT. The author brings together Paulo Freire and Jürgen Habermas to ask whether dialogue is possible in the classroom or whether, in a culture of rational debate, the classroom becomes more oppressive than democratic? In a voice and style that attempts to invite the skeletons out of the classroom closet, the author asks scholarly readers to lend an ear, to give audience to the tensions in the classroom and the academy. She argues that the classroom and academy are at risk of being more oppressive than democratic, and calls for what Freire describes as “witness᾿ and trust in academic conferences, policy boardrooms, school staff rooms, and classrooms. Finally, the author extends the metaphor to scholarly publishing, and asks also about the skeletons in the closets of many scholarly journals. SQUELETTES DANS LE PLACARD DE LA CLASSE : PRÉSENCE/ABSENCE DANS LA SPÈRE PUBLIQUE « DÉMOCRATATIQUE » DE L’ÉCOLE RÉSUMÉ. L’auteure réunit les écrits de Paulo Freire et Jurgen Habermas dans le but de savoir si un dialogue est possible dans la classe ou si, dans une culture de discussion rationnelle, la classe devient plus oppressive que démocratique? En adoptant un ton et un style qui tentent d’inviter les squelettes à sortir du placard de la classe, l’auteure demande aux lecteurs scolarisés de prêter une oreille attentive, d’être à l’écoute des tensions qui peuvent exister dans la classe et dans l’école. Elle fait valoir que le climat de la classe et de l’école risque de devenir plus oppressif que démocratique, et réclame ce que M. Freire qualifie de « témoin » et de confiance dans les conférences universitaires, les conseils de formulation des politiques, les salles du personnel des écoles et les classes. Finalement, l’auteure étend la comparaison à l’édition d’ouvrages savants, et ouvre la porte à d’autres questions concernant les squelettes dans les placards d’un grand nombre de journaux érudits.

Author Biography

Johanne Provençal, Simon Fraser University

JOHANNE PROVENÇAL is a doctoral candidate in the Faculty of Education at Simon Fraser University. Her doctoral research examines the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada’s (SSHRC) knowledge mobilization discourse and the implications and possibilities it has for the social sciences and humanities research community in Canada. She has also worked in the publishing field as a substantive and stylistic editor of scholarly writing. JOHANNE PROVENÇAL est candidate au doctorat à la faculté des sciences de l’éducation de l’Université Simon Fraser. Dans sa recherche doctorale, l’auteure examine la mobilisation du savoir et le discours du Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH), ainsi que les conséquences et les possibilités de ces éléments pour le milieu des études humaines et de la recherche en sciences sociales au Canada. Elle a aussi travaillé dans le secteur de l’édition à titre de réviseure de contenu et de style des ouvrages érudits.

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Published

2008-10-12

How to Cite

Provençal, J. (2008). SKELETONS IN THE CLASSROOM CLOSET: PRESENCE / ABSENCE IN THE "DEMOCRATIC" PUBLIC SPHERE OF THE ACADEMY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 43(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/1184

Issue

Section

Articles