The internalization of higher education through the sustainable development goals: Multiculturalism, diversity, or interculturality?

Authors

  • Angela Barthes Aix-Marseille Université

DOI:

https://doi.org/10.26443/mje/rsem.v58i1.10180

Keywords:

Higher education, curriculum, sustainable development goals, power, multiculturalism, diversity

Abstract

Major international organizations guide the curricular orientations to be followed by European universities. The idea behind this orientation is to tackle major societal challenges by responding, among other things, to the Sustainable Development Goals (SDGs). We examine the curricula content related to the internalization of master’s degrees through the participation in European programs. We note the risks of weakening scientific references linked to the fragmented modes of calls for projects and the risks of referring to a single model, between benchmarks, exchanges of good practices, and unequal access to funding. This raises issues of reorganization of international power hierarchies through university systems and once again questions diversity and multiculturalism in curricula.

Author Biography

Angela Barthes, Aix-Marseille Université

is a professor of education and training sciences at Aix-Marseille Université. Her research focuses on education for sustainable development and territories with preferably curricular methodologies. Formerly a rural geographer, her fieldwork is mainly located in the hinterlands around the Mediterranean in a context of global warming, both in institutions (agricultural, higher education, etc.), and in non-formal education (protected areas, agroecology, heritage, UNESCO labels, heritage). She is currently developing work on political and foresight education.  angela.barthes@univ-amu.fr

References

ADEME. (2021). Transition 2050. Choisir maintenant. Agir pour le climat. Ademe édition. transitions2050.ademe.fr. 687 p.

Ardoino, J. (1988/2024). Vers la multiréférentialité, perspectives de l'analyse institutionnelle. Dans A. Barthes, J. M. Lange et C. Chauvigné (dir.), Dictionnaire critique des enjeux et concepts des « éducations à » (p. 331-337). L’Harmattan.

Bardin, L. (2013). L’analyse de contenu. Quadrige. Presses Universitaires de France. 296 p.

Barthes, A., Lange, J-M., et Chauvigné, C (dir). Dictionnaire critique des enjeux et concepts des « éducations à ». L’Harmattan.

Barthes, A. et Alpe, Y. (2016). Utiliser les représentations sociales en éducation, Collection Logiques Sociales, L’Harmattan.

Barthes A., Romagny B., Lange J-M., Amzil H., Aderghal M., Maneja R., Chalando V. (2023). Représentations sociales étudiantes et curriculum de formation sur les réserves de biosphère. Quelles prises en compte culturelles et disciplinaires ? Dans Barthes, Cibien et Romagny. Réserves de biosphère et objectifs de développement durable : Enjeux scientifiques et pratiques éducatives en Méditerranée, ISTE Edition, Londres. p. 43-58Barthes, A. et Tebaa, O. (2019). Savoirs et conflits de savoirs en éducation à l’environnement et au développement durable. Le cas des dispositif éco-orientés Unesco. Education Relative à l’Environnement : Regards – Recherches – Réflexions, 14. p. 20-32.

Barthes, A. (2022a). Quels curricula d’éducation au politique dans les questions environnementales et de développement ? Éducation et Socialisation, 63, 31-48.

Barthes, A. (2022b). Méthodologies d’analyse des systèmes curriculaires. Dans B. Albéro et J. Thievenaz (dir.), Traité de méthodologie de la recherche en sciences de l’éducation et de la formation (p. 597-608). Raison et Passion.

Barthes, A. (2017). Quels outils curriculaires pour des « éducations à » vers une citoyenneté politique? Educations, 17(1), ISTE, 25-40.

Charlier, J-E. et Croche, S. (2022). Tensions dans la définition des orientations du dispositif de production de l’homme : De quelle éducation au politique l’évaluation PISA de la « compétence globale » est-elle porteuse? Éducation et Socialisation, 63.

Dervin, F. (2017). Education à l’interculturalité. Dans Barthes, Lange et Tutiaux-Guillon (dir). Dictionnaire critique des enjeux et concepts des éducations (p.140-154). L’Harmattan.

EUA-European University Association. (2021). Environemental sustainability of learning and teaching, thematic. Peer Group learning and teaching Report. 14. Brussels.

Forquin J.-C. (2008). Organisation des savoirs. A. Dans Van Zanten (dir.), Dictionnaire de l’éducation, PUF.

Garnier, B., Derouet, J-L., Malet, R. (2020). (dir.), Sociétés inclusives et reconnaissance des diversités : le nouveau défi des politiques d’éducation. Presses Universitaires de Rennes.

Lejeune, C. (2014), Manuel d'analyse qualitative. Analyser sans compter ni classer. De Boeck.

MESRI - Ministère de l’enseignement supérieur recherche innovation. (2022). Sensibiliser et former aux enjeux de la transition écologique et du développement durable dans l’enseignement supérieur, Rapport présidé par Jouzel et Abbadie. esr.gouv.fr. Paris.

Mucchielli, R. (2006). L'analyse de contenu : des documents et des communications. ESF éditeur.

Paillé, P., Mucchielli, A. (2021). L'analyse qualitative en sciences humaines et sociales. Collection U. Armand Éditeur.

Palomba, D. (2020). La dimension géopolique et géoculturelle. Dans Cosnefroy (dir.), L'internationalisation de l'enseignement supérieur: Le meilleur des mondes? (p. 91-108). De Boeck Supérieur.

Parmentier, P. (2020). Curriculum et internationalisation de l’enseignement supérieur. Dans L. Cosnefroy (éd.), L'internationalisation de l'enseignement supérieur: Le meilleur des mondes? (p. 155-183). De Boeck Supérieur.

Sauquet M. (2017). Education à l’interculturalité. Dans Barthes, Lange, Tutiaux-Guillon (dir). Dictionnaire critique des enjeux et concepts des « éducations à ». L’Harmattan. 346 p.

Shift Project. (2019). Mobiliser l’enseignement supérieur pour le climat. Former les étudiants pour décarboner la société. Carbon transition Think Tank. https://www.theshiftproject.org

Shift Project. (2019). Appel pour former tous les étudiants du supérieur aux enjeux climatiques et écologiques. Carbon transition Think Tank. https://www.theshiftproject.org

Shift Project. (2022). Former l’ingénieur du 21ème siècle. Carbon transition Think Tank. https://www.theshiftproject.org

UNESCO. (2005). Convention sur la protection et la promotion de la diversité des expressions culturelles. Open access https://www.creativecommons.org

UNESCO. (2009). Investir dans la diversité culturelle et le dialogue interculturels. Open access https://www.creativecommons.org

UNESCO. (2017). L’éducation en vue des objectifs de développement durable. Éducation 2030. Open access https://www.creativecommons.org

UNESCO. (2021). Repenser nos futurs, un mouvement social pour l’éducation. ONU, open access https://www.creativecommons.org

UNESCO. (2021b). Repenser l’éducation. Alternatives pédagogiques du Sud. ONU, open access https://www.creativecommons.org

Vermersch, P. (2019). Entretien d’explicitation. Dans C. Delory-Momberger (dir), Vocabulaire des histoires de vie et de la recherche biographique (p. 340-342). Érès.

Published

2024-06-20

How to Cite

Barthes, A. (2024). The internalization of higher education through the sustainable development goals: Multiculturalism, diversity, or interculturality?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 58(1), 28–39. https://doi.org/10.26443/mje/rsem.v58i1.10180

Issue

Section

Special Issue - Articles