Improvement of two training-support devices to implement programs for students with a specific reading and writing difficulty

Authors

  • Myriam Fontaine Université du Québec à Montréal
  • André C. Moreau Université du Québec en Outaouais
  • Élisabeth Boily Université du Québec à Chicoutimi
  • Gabrielle Livernoche Université du Québec à Montréal

Keywords:

Training and support, remedial teachers, technological aids, writing, lexical spelling, dysorthography

Abstract

This exploratory research presents the results of a test conducted on two training-support devices to implement programs helping students with a specific reading and writing difficulty identify and produce written words. The general device aims to implement various evidence-based practices, including validated programs, while the specific device aims to implement a program that integrates technological aids. The objective of this article is to describe what the participating remedial teachers report from their experience and observe as effects on student learning and professional development. Qualitative methods of data collection and analysis are used and conditions for improving the two devices are identified.

Author Biographies

Myriam Fontaine, Université du Québec à Montréal

is a professor at the Université du Québec à Montréal. She holds a doctorate in education from the Université du Québec en Outaouais. She worked for nearly 10 years as a remedial teacher in schools and clinics. She conducts research in the field of education and remedial education, specifically the didactics and orthodidactics of reading-writing. Her work focuses on learning to read and write, difficulties in this learning, remedial educational intervention programs, the integration of educational technologies, and the training of remedial teachers and trainers. fontaine.myriam@uqam.ca

André C. Moreau, Université du Québec en Outaouais

is a professor at the Université du Québec en Outaouais, and a graduate of Université Laval in educational psychology. For 20 years, he has been conducting research in the field of educational psychology and remedial education. His research topics are literacy learning, at-risk students, teaching conditions - inclusive education and school transitions, and professional learning communities. Andre.Moreau@uqo.ca

Élisabeth Boily, Université du Québec à Chicoutimi

st professeure à l’Université du Québec à Chicoutimi. Elle détient un doctorat en éducation de l’Université du Québec à Montréal. Après avoir travaillé comme orthopédagogue en milieu scolaire pendant près de 10 ans et comme chargée de cours en éducation, elle fait depuis plus de cinq ans des recherches en orthopédagogie. Ses thèmes de recherche sont le rôle de l’orthopédagogue, les apprentissages en lecture et en écriture d’élèves en difficulté d’apprentissage, ainsi que les dispositifs innovants d’intervention. e3boily@uqac.ca

Gabrielle Livernoche, Université du Québec à Montréal

has been a remedial teacher at the Centre de service scolaires de Montréal for six years and has recently graduated from the Université du Québec à Montréal with a master's degree in education. Her thesis focuses on reading comprehension in students with learning difficulties and innovative intervention devices. livernoche.g@csdm.qc.ca

References

Bergeron, L., Rousseau, N. et Dumont, M. (2021). Une opérationnalisation de la recherche-développement menée en contextes éducatifs. Dans L. Bergeron et N. Rousseau, La recherche-développement en contextes éducatifs. Québec : Presses de l’Université du Québec.

Bernèche, F. et Perron, B. (2006). Développer nos compétences en littératie : un défi porteur d’avenir. Enquête internationale sur l’alphabétisation et les compétences des adultes, 2003, Québec : Institut de la statistique du Québec. Récupéré de http://www.stat.gouv.qc.ca/statistiques/ education/alphabetisation-litteratie/Alphabetisation2003.pdf

Berninger, V. W., Garcia, N. et Abbott, R. D. (2008). Multiple processes that matter in writing instruction and assessment. Dans C. A. MacArthur, S. Graham et J. Fitzgerald (dir.), Handbook of Writing Research (p. 96-114). The Guilford Press.

Brodeur, M., Poirier, L. Laplante, L., Boudreau, C., Makdissi, H., Blouin, P., Boutin, J.-F., Côté, C., Doucet, M., Legault, L. et Moreau, A. C. (2015). Référentiel de compétences pour une maitrise professionnelle en orthopédagogie. Comité interuniversitaire sur les orientations et les compétences pour une maîtrise professionnelle en orthopédagogie. Association des doyens, doyennes et directeurs, directrices pour l’étude et la recherche en éducation au Québec (ADEREQ) [document inédit]. https://www.adoq.ca/sites/default/ files/referentiel_ortho-m16.pdf

Catach, N. (2008). L’orthographe française. Armand Colin.

O’Grady, K., Fung, K., Servage, L. et Khan, G. (2016). Rapport de l’évaluation pancanadienne en lecture, en mathématiques et en sciences. Conseil des ministres de l’Éducation du Canada. https://www.cmec.ca/Publications/Lists/ Publications/ Attachments/381/PCAP-2016-Public-Report-FR.pdf

Coolong-Chaffin, M. et McComas, J. J. (2016). Introduction to problem analysis to identify tier 3 interventions: Brief experimental analysis of academic problems. Dans S. R. Jimerson, M. K. Burns et A. M. VanDerHeyden (dir.), Handbook of Response to Intervention (p. 361-370). Springer.

Fontaine, M. (2019). L’effet d’un programme d’intervention orthopédagogique intégrant des aides technologiques sur la production de mots écrits en français d’élèves dysorthographiques âgés de 9-12 ans [thèse de doctorat inédite, Université du Québec en Outaouais]. https://archipel.uqam.ca/13486/

Fuchs, L. S., Fuchs, D. et Malone, A. S. (2017). The taxonomy of intervention intensity. Teaching Exceptional Children, 50(1), 35-43. https://doi.org/10.1177/0040059917703962

Graham, S., Harris, K. R. et McKeown, D. (2013). The writing of students with learning meta-analysis of self-regulated strategy writing intervention studies, and future directions. Dans H. L. Swanson, K. R. Harris et S. Graham (dir.), Handbook of Learning Disabilities (p. 405-437). The Guilford Press.

Granger, N., Fontaine, M. et Moreau, A. C. (2021). Rôle et fonction des orthopédagogues en contexte scolaire primaire et secondaire [inédit]. Université de Sherbrooke.

Habib, M. (2003). La dyslexie à livre ouvert. Résodys.

Jung, P. G., McMaster, K. L., Kunkel, A. K., Shin, J. et Stecker, P. M. (2018). Effects of data‐based individualization for students with intensive learning needs: A meta‐analysis. Learning Disabilities Research & Practice, 33(3), 144-155. https://doi.org/

1111/ldrp.12172

Kretlow, A. G., & Bartholomew, C. C. (2010). Using coaching to improve the fidelity of evidence-based practices: A review of studies. Teacher education and special education, 33(4), 279-299.

Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur (MÉES) (2017). Référentiel d’intervention en écriture. Stratégies. Direction des communications MÉES.

Moreau, A. C. et Fontaine, M. (2021). Réflexions d’orthopédagogues de leur formation et d’un accompagnement lors de l’implantation d’un programme d’intervention en littératie, volet orthographe, intégrant les aides technologiques en contexte d’inclusion. Revue Internationale de Communication et de Socialisation (RICS).

https://www.revuerics.com/portfolio-item/annee-2022-volume-9-numero-1/

Pugach, M. C., Blanton, L. P. et Boveda, M. (2014). Working together: Research on the preparation of general education and special education teachers for inclusion and collaboration. Dans E. D. McCray et al., Handbook of Research on Special Education Teacher Preparation (p. 143-160). Routledge.

Reddy, L. A., Dudek, C. M. et Shernoff, E. L. (2016). Teacher formative assessment: The missing link in response to intervention. Dans S. R. Jimerson, M. K. Burns et A. M. VanDerHeyden (dir.), Handbook of Response to Intervention (p. 607-640). Springer.

Seymour, P. H. K. (2008). Continuity and discontinuity in the development of single-world reading: Theorical speculations. Dans. E. L. Grigorenko et A. J. Naples (dir.), Single-Ward Reading, Behavioral and Biological Perspectives (p. 1-24). Lawrence Erlbaum Associates.

Stanké, B. (2016). Les dyslexies-dysorthographies. Presses de l’Université du Québec.

Stanké, B., Moreau, A. C., Royle, P., Rezzonico, S. et Dumais, C. (2020). Nouvelle approche basée sur un enseignement orthographique favorisant l’apprentissage de la production écrite et de l’orthographe lexicale des élèves faibles orthographieurs de 3e année du primaire. Fonds de recherche du Québec ‒ Société et culture (FRQSC).

Statistique Canada (2012). Les troubles d’apprentissage chez les Canadiens âgés de 15 ans et plus, 2012, L’Enquête canadienne sur l’incapacité, récupéré de https://www150.statcan.gc.ca/n1/fr/pub/89-654-x/89-654-x2014003-fra.pdf?st=yQBRQhHR

St-Pierre, M.-C. (2010). Conscience morphologique et habiletés d’orthographe chez les enfants du premier cycle du primaire ayant des difficultés en langage écrit : une étude d’intervention. Programme Actions concertées, Fonds de recherche Société et culture.

Turcotte, C., Giguère, M. H. et Prévost, N. (2020). Rapport d’enquête : le point de vue des enseignantes et des enseignants du primaire sur la compétence à lire et à écrire de leurs élèves en contexte pandémique depuis septembre 2020, Apprenants en difficulté et littératie.

Wharton-McDonald, R. (2011). Expert classroom instruction for students with reading disabilities: explicit, intense, targeted… and flexible. Dans A. McGill-Franzen et R. L. Allington (dir.), Handbook of Reading Disability Research (p. 265-271). Routledge.

Williams, K. J., Walker, M. A., Vaughn, S. et Wanzek, J. (2017). A synthesis of reading and spelling interventions and their effects on spelling outcomes for students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 50(3), 286-297.

Published

2025-05-14

How to Cite

Fontaine, M., Moreau, A. C., Boily, Élisabeth, & Livernoche, G. (2025). Improvement of two training-support devices to implement programs for students with a specific reading and writing difficulty . McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill. Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/10147

Issue

Section

Articles