Improvement of two training-support devices to implement programs for students with a specific reading and writing difficulty
Keywords:
Training and support, remedial teachers, technological aids, writing, lexical spelling, dysorthographyAbstract
This exploratory research presents the results of a test conducted on two training-support devices to implement programs helping students with a specific reading and writing difficulty identify and produce written words. The general device aims to implement various evidence-based practices, including validated programs, while the specific device aims to implement a program that integrates technological aids. The objective of this article is to describe what the participating remedial teachers report from their experience and observe as effects on student learning and professional development. Qualitative methods of data collection and analysis are used and conditions for improving the two devices are identified.
References
Bergeron, L., Rousseau, N. et Dumont, M. (2021). Une opérationnalisation de la recherche-développement menée en contextes éducatifs. Dans L. Bergeron et N. Rousseau, La recherche-développement en contextes éducatifs. Québec : Presses de l’Université du Québec.
Bernèche, F. et Perron, B. (2006). Développer nos compétences en littératie : un défi porteur d’avenir. Enquête internationale sur l’alphabétisation et les compétences des adultes, 2003, Québec : Institut de la statistique du Québec. Récupéré de http://www.stat.gouv.qc.ca/statistiques/ education/alphabetisation-litteratie/Alphabetisation2003.pdf
Berninger, V. W., Garcia, N. et Abbott, R. D. (2008). Multiple processes that matter in writing instruction and assessment. Dans C. A. MacArthur, S. Graham et J. Fitzgerald (dir.), Handbook of Writing Research (p. 96-114). The Guilford Press.
Brodeur, M., Poirier, L. Laplante, L., Boudreau, C., Makdissi, H., Blouin, P., Boutin, J.-F., Côté, C., Doucet, M., Legault, L. et Moreau, A. C. (2015). Référentiel de compétences pour une maitrise professionnelle en orthopédagogie. Comité interuniversitaire sur les orientations et les compétences pour une maîtrise professionnelle en orthopédagogie. Association des doyens, doyennes et directeurs, directrices pour l’étude et la recherche en éducation au Québec (ADEREQ) [document inédit]. https://www.adoq.ca/sites/default/ files/referentiel_ortho-m16.pdf
Catach, N. (2008). L’orthographe française. Armand Colin.
O’Grady, K., Fung, K., Servage, L. et Khan, G. (2016). Rapport de l’évaluation pancanadienne en lecture, en mathématiques et en sciences. Conseil des ministres de l’Éducation du Canada. https://www.cmec.ca/Publications/Lists/ Publications/ Attachments/381/PCAP-2016-Public-Report-FR.pdf
Coolong-Chaffin, M. et McComas, J. J. (2016). Introduction to problem analysis to identify tier 3 interventions: Brief experimental analysis of academic problems. Dans S. R. Jimerson, M. K. Burns et A. M. VanDerHeyden (dir.), Handbook of Response to Intervention (p. 361-370). Springer.
Fontaine, M. (2019). L’effet d’un programme d’intervention orthopédagogique intégrant des aides technologiques sur la production de mots écrits en français d’élèves dysorthographiques âgés de 9-12 ans [thèse de doctorat inédite, Université du Québec en Outaouais]. https://archipel.uqam.ca/13486/
Fuchs, L. S., Fuchs, D. et Malone, A. S. (2017). The taxonomy of intervention intensity. Teaching Exceptional Children, 50(1), 35-43. https://doi.org/10.1177/0040059917703962
Graham, S., Harris, K. R. et McKeown, D. (2013). The writing of students with learning meta-analysis of self-regulated strategy writing intervention studies, and future directions. Dans H. L. Swanson, K. R. Harris et S. Graham (dir.), Handbook of Learning Disabilities (p. 405-437). The Guilford Press.
Granger, N., Fontaine, M. et Moreau, A. C. (2021). Rôle et fonction des orthopédagogues en contexte scolaire primaire et secondaire [inédit]. Université de Sherbrooke.
Habib, M. (2003). La dyslexie à livre ouvert. Résodys.
Jung, P. G., McMaster, K. L., Kunkel, A. K., Shin, J. et Stecker, P. M. (2018). Effects of data‐based individualization for students with intensive learning needs: A meta‐analysis. Learning Disabilities Research & Practice, 33(3), 144-155. https://doi.org/
1111/ldrp.12172
Kretlow, A. G., & Bartholomew, C. C. (2010). Using coaching to improve the fidelity of evidence-based practices: A review of studies. Teacher education and special education, 33(4), 279-299.
Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur (MÉES) (2017). Référentiel d’intervention en écriture. Stratégies. Direction des communications MÉES.
Moreau, A. C. et Fontaine, M. (2021). Réflexions d’orthopédagogues de leur formation et d’un accompagnement lors de l’implantation d’un programme d’intervention en littératie, volet orthographe, intégrant les aides technologiques en contexte d’inclusion. Revue Internationale de Communication et de Socialisation (RICS).
https://www.revuerics.com/portfolio-item/annee-2022-volume-9-numero-1/
Pugach, M. C., Blanton, L. P. et Boveda, M. (2014). Working together: Research on the preparation of general education and special education teachers for inclusion and collaboration. Dans E. D. McCray et al., Handbook of Research on Special Education Teacher Preparation (p. 143-160). Routledge.
Reddy, L. A., Dudek, C. M. et Shernoff, E. L. (2016). Teacher formative assessment: The missing link in response to intervention. Dans S. R. Jimerson, M. K. Burns et A. M. VanDerHeyden (dir.), Handbook of Response to Intervention (p. 607-640). Springer.
Seymour, P. H. K. (2008). Continuity and discontinuity in the development of single-world reading: Theorical speculations. Dans. E. L. Grigorenko et A. J. Naples (dir.), Single-Ward Reading, Behavioral and Biological Perspectives (p. 1-24). Lawrence Erlbaum Associates.
Stanké, B. (2016). Les dyslexies-dysorthographies. Presses de l’Université du Québec.
Stanké, B., Moreau, A. C., Royle, P., Rezzonico, S. et Dumais, C. (2020). Nouvelle approche basée sur un enseignement orthographique favorisant l’apprentissage de la production écrite et de l’orthographe lexicale des élèves faibles orthographieurs de 3e année du primaire. Fonds de recherche du Québec ‒ Société et culture (FRQSC).
Statistique Canada (2012). Les troubles d’apprentissage chez les Canadiens âgés de 15 ans et plus, 2012, L’Enquête canadienne sur l’incapacité, récupéré de https://www150.statcan.gc.ca/n1/fr/pub/89-654-x/89-654-x2014003-fra.pdf?st=yQBRQhHR
St-Pierre, M.-C. (2010). Conscience morphologique et habiletés d’orthographe chez les enfants du premier cycle du primaire ayant des difficultés en langage écrit : une étude d’intervention. Programme Actions concertées, Fonds de recherche Société et culture.
Turcotte, C., Giguère, M. H. et Prévost, N. (2020). Rapport d’enquête : le point de vue des enseignantes et des enseignants du primaire sur la compétence à lire et à écrire de leurs élèves en contexte pandémique depuis septembre 2020, Apprenants en difficulté et littératie.
Wharton-McDonald, R. (2011). Expert classroom instruction for students with reading disabilities: explicit, intense, targeted… and flexible. Dans A. McGill-Franzen et R. L. Allington (dir.), Handbook of Reading Disability Research (p. 265-271). Routledge.
Williams, K. J., Walker, M. A., Vaughn, S. et Wanzek, J. (2017). A synthesis of reading and spelling interventions and their effects on spelling outcomes for students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 50(3), 286-297.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 McGill Journal of Education / Revue des sciences de l'éducation de McGill

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
License
Copyright (c) 202X McGill Journal of Education / Revue des sciences de l'éducation de McGill
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.