The question of identity dynamics in a voluntary professional reconversion process. The case of second career primary school teachers
Keywords:
second career teachers, professional reconversion, identity dynamics, primary education, professional competenciesAbstract
This article documents the process of voluntary professional reconversion to the profession of primary school teacher in the Wallonia-Brussels Federation (Belgium). Using a qualitative research approach, we interviewed nine adults who attended an initial teacher education program for primary school teaching. Results show a close link between the identity tensions resulting from the previous or current career(s) and the identity project of becoming a primary school teacher. They also highlight the skills previously acquired in the private and professional spheres that contribute to a positive feeling of self-efficacy in the tasks specific to the desired profession. Finally, we provide practical recommendations for teacher education curriculum and the integration of these second-career teachers in the teaching profession.
References
Anderson, H., Fry, S. et Hourcade, J. J. (2014). Career changers as first-year high school Teachers, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 87(4), 149-154, DOI: 10.1080/00098655.2013.878302
Baake, K. (2003). Metaphor and Knowledge: The Challenges of Writing Science. State University of New York Press.
Bandura, A. (2007), (J. Lecomte, trad.), Auto-efficacité. Le sentiment d'efficacité personnelle.De Boeck, 2007, 2e éd. https://doi.org/10.4000/osp.741
Barbier, J. M., Bourgeois, E., de Villers, G. et Kaddouri, M. (2006). Constructions identitaires et mobilisation des sujets en formation. L’Harmattan. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.1027
Boudrenghien, G., Frenay, M., Bourgeois, E., Karabenick, S., & Eccles, J. (2014). A theoretical model of the antecedents of educational goal commitment. Canadian Journal of Career Development, 13(1), 59-69. Retrieved from https://cjcd-rcdc.ceric.ca/index.php/cjcd/article/view/190
Bourdieu, P. (1979). La distinction. Critique sociale du jugement. Minuit.
Bourgeois, E. (2006). Tensions identitaires et engagement en formation. Dans Barbier, J. M., Bourgeois, E., de Villers, G. et Kaddouri, M. (dir.) Constructions identitaires et mobilisation des sujets en formation (p. 15–64). L’Harmattan.
Boutinet, J.-P. (2007). L’espace contradictoire des conduites à projet : entre le projet d’orientation du jeune et le parcours atypique de l’adulte. L’orientation scolaire et professionnelle, 36(1), 19-32. https://doi.org/10.4000/osp.1259
Clandinin, D. J., Long, J., Schaefer, L., Downey, C. A., Steeves, P., Pinnegar, E., McKenzie Robblee, S. et Wnuk, S. (2015). Early career teacher attrition: Intentions of teachers beginning, Teaching Education, 26(1), 1-16, https://doi.org/10.1080/10476210.2014.996746
Coppe, T., März, V., Coertjens, L., & Raemdonck, I. (2021). Transitioning into TVET schools: An exploration of second career teachers’ entry profiles. Teaching and Teacher Education. 101 https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103317
Coppe, T., März, V., & Raemdonck, I. (2022). Rencontre entre l'enseignant de deuxième carrière et son établissement scolaire : un mariage sans idylle. McGill Journal of Education, 57(3), 178–198. https://doi.org/10.7202/1109003ar
Crahay, M., Wanlin, P., Issaieva, E. et Laduron, I. (2010). Fonction, structuration et évolution des croyances (et connaissances) des enseignants. Revue française de pédagogie, 172(3), 85-129. https://doi.org/10.4000/rfp.2296
D’Ascoli, Y. et Berger, J.-L. (2012). Les déterminants du choix de carrière des enseignants de la formation professionnelle et leur relation aux caractéristiques sociodémographiques. Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, 15(2), 1-33. https://doi.org/10.7202/1018455ar
de Gaulejac, V. (2009). Qui est « je » ?. Éditions du Seuil
Delvaux, B., Desmarez, P., Dupriez, V., Lothaire, S. et Veinstein, M. (2013). Les enseignants débutants en Belgique francophone : trajectoires, conditions d’emploi et positions sur le marché du travail. Les cahiers de recherches du GIRSEF, 92. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00978999⟩
Denave, S. (2015). Reconstruire sa vie professionnelle: sociologie des bifurcations biographiques. PUF.
de Stercke, J. (2014). Persévérance et abandon des enseignants débutants : la relève issue des Hautes Écoles. Éducation. [Thèse de doctorat, Université de Mons-Hainaut]. Archives ouvertes. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00999263
Dubar, C. (2010). La crise des identités : l’interprétation d’une mutation. PUF.
du Breil de Pontbriand, B. et Brugaillère, M. (2019). L’apprentissage et la construction de soi dans une situation de rupture biographique. Savoirs, 49(1), 69-82. https://doi.org/10.3917/savo.049.0069
Duchesne, C. (2008). Transition professionnelle vers l’enseignement : conceptions et perspectives du soi. Revue des sciences de l’éducation de McGill, 43(3), 309-326. https://doi.org/10.7202/029701ar
Eccles, J. S. et Wigfield, A. (2002). Motivational Beliefs, Values, and Goals. Annual Review of Psychology, 53(1), 109‑132. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.53. 100901.135153
Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity. Self and society in the late modern age. Polity Press
Guichard, J. (2005). Life-long self-construction. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5, 111-124. https://doi.org/10.1007/s10775-005-8789-y
Guichard, J. (2018). Une question de Thierry Boy : s’orienter, est-ce faire des choix rationnels ou rationaliser des décisions contraintes ?, L’orientation scolaire et professionnelle, 47(4), 685-699. https://doi.org/10.4000/osp.9600
Hareven, T. K. et Masaoka, K. (1988). Turning points and transitions: Perceptions of the life course, Journal of Family History, 13(3), 271-289. https://doi.org/10.1177/036319908801300117
Kaddouri, M. (2019a). Reconversions professionnelles, dynamiques identitaires et rapport à la formation. Recherche et formation, 90(1), 103-115. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.5127
Kaddouri, M. (2019b). Les dynamiques identitaires : une catégorie d’analyse en construction dans le champ de la formation des adultes. Savoirs, 49(1), 13-48. https://doi.org/10.3917/savo.049.0013
Lee, D. et Lamport, M. (2011). Non-traditional entrants to the profession of teaching: Motivations and experiences of second-career educators. Christian Perspectives in Education, 4(2), 1-39. https://digitalcommons.liberty.edu/cpe/vol4 /iss2/3
Lent, R. W. et Hackett, G. (1987). Career self-efficacy: Empirical status and future directions. Journal of Vocational Behavior, 30(3), 347–382. https://doi.org/10.1016/0001-8791(87)90010-8
Léonard, É. (2019). La place de l’événement dans les reconversions professionnelles des adultes en CFA. Spirale - Revue de recherches en éducation, 64, 173-183. https://doi.org/10.3917/spir.064.0173
Maillet, É., Moal, C. et Daguzon, M. (2020). L’entrée dans le métier des professeurs stagiaires en situation de reconversion professionnelle (FSE-R). Recherche et formation, 95, 9-23. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.7149
Mailliot, S. (2012). Penser les processus de changement à travers l’expérience de la mobilité professionnelle. De l’objet discursif à l’activité de transition. [Thèse de doctorat, Université de Provence - Aix-Marseille]. Thèses en ligne (archives-ouvertes.fr)
Miles, M.-B. et Huberman, A.-M. (2003). Analyse des données qualitatives (2e éd.). De Boeck.
Négroni, C. (2005). La reconversion professionnelle volontaire : d’une bifurcation professionnelle à une bifurcation biographique, Cahiers internationaux de sociologie, 119, 311-331. https://hal.univ-lille.fr/hal-01696368
Négroni, C. et Mazade, O. (2019). Entre contrainte et choix, regards sur les reconversions professionnelles subies et les reconversions professionnelles volontaires, Recherche et formation, 90, 87-102. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.5082
Négroni, C. et Singly, F. (2010). Reconversion professionnelle volontaire. Armand Colin.
Newman, E. (2010). ‘I’m being measured as an NQT, that isn’t who I am’: An exploration of the experiences of career changer primary teachers in their first year of teaching, Teachers and Teaching, 16(4), 461-475, https://doi.org/10.1080/13540601003754830
Olry-Louis, I., Vonthron, A., Vayre, É. et Soidet, I. (2017). Les transitions professionnelles: nouvelles problématiques psychosociales. Dunod.
Paillé, P. et Mucchielli, A. (2016). L’analyse qualitative en sciences humaines et sociales. Armand Colin. https://doi.org/10.3917/arco.paill.2016.01
Powers, F. W. (2002). Second-career teachers: Perceptions and mission in their new careers, International Studies in Sociology of Education, 12(3), 303-318, https://doi.org/10.1080/09620210200200095
Rakoto-Raharimanana, H. et Monin, N. (2019). Reconversion, bifurcation ou réorientation professionnelle ? Le cas des professeurs des écoles. Recherche et formation, 90(1), 73-86. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.5012
Rakšnys, A.-V., Valickas, A. et Valickiené, R. P. (2015). Transformation of career concept and its effect on career management in organizations, Human Resources Management & Ergonomics, 9(2), 117-128. Consulté le 26/01/2022, https://frcatel.fri.uniza.sk/hrme/files/ 2015/2015_2_09.pdf
Roberts, J. et Armitage, J. (2006). From organization to hypermodern organization: On the accelerated appearance and disappearance of Enron. Journal of Organizational Change Management, 19(5), 558–577. https://doi.org/10.1108/09534810610686067
Ruitenburg, S. K., & Tigchelaar, A. E. (2021). Longing for recognition: A literature review of second-career teachers’ induction experiences in secondary education. Educational Research Review, 33, 100389. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100389
Savoie-Zajc, L. et Karsenti, T. (2018) La méthodologie. Dans Karsenti, T. et Savoie-Zajc, L. (dir.). La recherche en éducation : étapes et approches (4e éd., p. 139-152). Presses universitaires de Montréal https://doi.org/10.2307/j.ctv69sv3w.8
Sullivan, S. E. et Al Ariss, A. (2021). Making sense of different perspectives on career transitions: A review and agenda for future research. Human Resource Management Review, 31, 100727 https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2019.100727
Thornberg, R. (2012). Informed grounded theory. Scandinavian Journal of Educational Research, (56), 3, 243-259. https://doi.org/10.1080/00313831.2011.581686
Tigchelaar, A., Brouwer, N. et Korthagen, F. (2008). Crossing horizons: Continuity and change during second-career teachers’ entry into teaching. Teaching and Teacher Education, 24(6), 1530-1550. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.03.001
Tigchelaar, A., Vermunt, J. et Brouwer, N. (2012). Patterns of development in second-career teachers’ conceptions of learning. Teaching and Teacher Education, 28(8), 1163-1174. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.07.006
Van der Maren, J.-M. (1995). Méthodes de recherche pour l’éducation. Les Presses de l’Université de Montréal.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 McGill Journal of Education / Revue des sciences de l'éducation de McGill

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca