Analysis of a care activity with a physical focus and contribution to the training and professionalization of the profession: The example of psychomotor therapy

Authors

  • Marion Paggetti CIRNEF

Keywords:

Activity, Professionalization, Psychomotor Therapy, Recognition, Training

Abstract

This article shows how the in-depth analysis of a key professional physical gesture contributes to training and professionalization. The article is based on the results of an analysis of an activity conducted with psychomotor therapists working with pediatric patients. A microscopic but central part of the professional work resides in the therapist’s body and their gestural adjustments, but remains implicit and hardly put into words by the therapists carrying these movements. The results of this analysis show that the psychomotor therapists conduct a body, sensory and affective inquiry with their pediatric patients. These results inform a professionalization perspective and provide an opportunity to consider group constitution, training composition and institutional recognition.

Author Biography

Marion Paggetti, CIRNEF

holds a doctoral degree in education sciences. She is a psychomotor therapist and an associate professor at the Formation et Apprentissages Professionnels laboratory at the Institut Agro Dijon. marion.paggetti@agrosupdijon.fr 

References

Albero, B. (2019). La théorie de l’enquête : relier les pôles épistémé et praxis de l’activité. Recherche et Formation, 92(3), 39-56. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.5651

Arborio, A.-M. (1995). Quand le « sale boulot » fait le métier : Les aides-soignants dans le monde professionnalisé de l’hôpital. Sciences sociales et santé, 13(3), 93-126. https://doi.org/10.3406/sosan.1995.1338

Arrêté du 7 avril 1998 relatif aux études préparatoires au diplôme d’Etat de psychomotricien - Article Annexe I. (1998).

Bourdoncle, R. (1991). Note de synthèse. La professionnalisation des enseignants : Analyses sociologiques anglaises et américaines. Revue française de pédagogie, 94, 73-91. https://doi.org/10.3406/rfp.1991.1368

Broussal, D. (2019). Conclusion générale. Dans : D. Broussal et M. Saint-Jean (dir.), La professionnalisation des acteurs de la santé. Recherche, innovation, institution (205-207). Cépaduès éditions.

Clot, Y. et Faïta, D. (2000). Genres et styles en analyse du travail. Concepts et méthodes. Travailler, 4, 7-42.

De Ajuriaguerra, J. et Bonvalot-Soubiran, G. (1959). Indications et techniques de rééducation psychomotrice en psychiatrie infantile. La psychiatrie de l’enfant, 2(2), 423-494.

Dewey, J. (1920/2014). Reconstruction en philosophie. Gallimard.

Dewey, J. (1934/2010). L’art comme expérience. Gallimard. (Ouvrage original publié en 1934 sous le titre Art as experience).

Dewey, J. (1938/1993). Logique. La théorie de l’enquête. Presses Universitaires de France. (Ouvrage original publié en 1938 sous le titre Logic. The theory of inquiry).

Dubar, C. (1998). Identités collectives et individuelles dans le champ professionnel. Dans : M. De Coster et F. Pichault (dir.), Traité de sociologie du travail (385-401). De Boeck Supérieur.

Fusulier, B. (2011). Le concept d’ethos. Recherches sociologiques et anthropologiques, 42(1), 97‑109. https://doi.org/10.4000/rsa.661

Grabot, D. (2004). Psychomotricien. Emergence et développement d’une profession. Solal.

Hughes, E. C. (1996). Le regard sociologique : essais choisis. EHESS.

Lechaux, P. et Wittorski, R. (2016). Pour une recherche en travail social/intervention sociale orientée « analyse des métiers en acte et professionnalisation ». Forum, 148(2), 77-83. https://doi.org/10.3917/forum.148.0077

Leplat, J. (1995). A propos des compétences incorporées. Education permanente, 123(2), 101-114.

Leplat, J. (1997). L’analyse psychologique de l’activité centrée sur la tâche. Dans : Regards sur l’activité en situation de travail. Contribution à la psychologie ergonomique (13-34). Presses Universitaires de France.

Leplat, J. (2002). De l’étude de cas à l’analyse de l’activité. Pistes, 4(2). https://doi.org/10.4000/pistes.3658

Marcel, J.-F., Olry, P., Rothier-Bautzer, E. et Sonntag, M. (2002). Les pratiques comme objet d’analyse. Revue française de pédagogie, 138, 135-170.

Mayen, P. (2014). Apprendre à s’étonner. Education permanente, 200(3), 53-60.

Mayen, P. et Savoyant, A. (2002). Formation et prescription : Une réflexion de didactique professionnelle. 37e congrès du SELF, Les évolutions de la prescription, Aix-en-Provence, France. https://ergonomie-self.org/publications/actes-des-congres/congres-2002/

Mouchet, A., Vermersch, P. et Bouthier, D. (2011). Méthodologie d’accès à l’expérience subjective : Entretien composite et vidéo. Savoirs, 27, 85-108.

Paggetti, M. (2020a). L’enquête « à dominante corporelle » du psychomotricien. Activité d’ajustement et apprentissage du métier. Thèse de doctorat, Université de Caen-Normandie.

Paggetti, M. (2020b). Mettre au jour une dimension peu renseignée du travail des psychomotriciens : un enjeu pour la recherche et une occasion de développement professionnel. Travail et apprentissages, 21(2), 62-76. https://doi.org/10.3917/ta.021.0062

Pastré, P. (1999). La conceptualisation dans l’action : bilan et nouvelles perspectives. Education permanente, 139(2), 13-36.

Perrenoud, P. (1995). Questions ouvertes. Cahiers pédagogiques, 338, 16-19.

Piot, T. (2008). La construction des compétences pour enseigner. McGill Journal of Education, 43(2), 95-110. https://doi.org/10.7202/019577ar

Piot, T. (2019). Former demain aux métiers de service adressés à autrui. Des modèles sous haute tension. Education permanente, 220-221(3/4), 203-212.

Saillot, E. (2020). (S')ajuster au cœur de l’activité d’enseignement-apprentissage. Construire une posture d’ajustement. L’Harmattan.

Schön, D. (1994). Le praticien réflexif. À la recherche du savoir caché dans l’agir professionnel. Editions Logiques.

Schwartz, Y. (2004). La conceptualisation du travail, le visible et l’invisible. L’Homme et la Société, 152-153(2), 47-77. https://doi.org/10.3917/lhs.152.0047

Thievenaz, J. (2019a). Enquêter et apprendre au travail : Approcher l’expérience avec John Dewey. Raison et passions.

Thievenaz, J. (2019b). La théorie de l’enquête de John Dewey : Actualité en sciences de l’éducation et de la formation. Recherche et formation, 92(3), 9-17. https://doi.org/ 10.4000/rechercheformation.5596

Tronto, J. (2009). Un monde vulnérable. Pour une politique du care. La Découverte.

Vachez-Gatecel, A. et Valentin-Lefranc, A. (2019). Le grand livre des pratiques psychomotrices. Dunod.

Vergnaud, G. (2011). Au fond de l’action, la conceptualisation. Dans : J.-M. Barbier, Savoirs théoriques et savoirs d’action (275 292). Presses Universitaires de France.

Wittorski, R. (2007). Professionnalisation et développement professionnel. L’Harmattan.

Published

2023-06-30

How to Cite

Paggetti, M. (2023). Analysis of a care activity with a physical focus and contribution to the training and professionalization of the profession: The example of psychomotor therapy . McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 57(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/10033