Future Teachers’ Identity: Between an idealistic vision and a realistic view (Identité personnelle et professionnelle chez les futurs maîtres:  Vision idéaliste ou regard réaliste?)

Authors

  • Christiane Gohier Université du Québec à Montréal
  • Jacques Chevrier Université du Québec en Outaouais
  • Marta Anadón Université du Québec à Chicoutimi

Keywords:

identity status, teacher identity

Abstract

ABSTRACT. This study focuses on the way in which graduating student teachers represent themselves both as individuals and as future professional teachers, and compares these representations by identity status as defined by Marcia (Marcia et al., 1993). Seventy-six semi-structured interviews were conducted with students during their last year of a university elementary teacher preparation program. The results show consistency between personal and professional attributes among all the interviewed students. A high number of participants see themselves as both dynamic and empathic, thus reflecting an idealized conception of themselves and of the profession. Identité personnelle et professionnelle chez les futurs maîtres:  Vision idéaliste ou regard réaliste? RÉSUMÉ. Cette recherche se penche sur les représentations que des étudiantes en fin de formation des maîtres au préscolaire et au primaire ont d’elles-mêmes en tant que personnes et en tant que futures enseignantes. Soixante-seize entrevues semi-dirigées ont été réalisées dans quatre établissements universitaires. Ces données sont analysées selon les états identitaires des sujets tels que définis par Marcia (Marcia et al., 1993). Les résultats montrent une cohérence entre les caractéristiques personnelles et professionnelles que les sujets s’attribuent quel que soit leur état identitaire. Un grand nombre d’étudiantes se définissent comme dynamiques et empathiques, ces caractéristiques reflétant une représentation idéalisée d’elles-mêmes aussi bien que de la profession enseignante.

Author Biographies

Christiane Gohier, Université du Québec à Montréal

Christiane Gohier is a Full Professor in the Department of Education and Pedagogy at the University of Quebec in Montreal and a Researcher at the Interdisciplinary Research Center on Training and the Profession of Teaching. Her research and publications deal with the construction of professional identity of teachers and future teachers, the foundations of education, particularly epistemology, the aims of education, and ethics in education. A list of her works can be found at http://www.er.uqam.ca/nobel/r17101/. Christiane Gohier est professeure titulaire au Département d’éducation et de pédagogie de l’Université du Québec à Montréal et chercheure au Centre de recherche interdisciplinaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE). Ses recherches et publications portent sur la construction de l’identité professionnelle de l’enseignant et du futur enseignant, sur les fondements de l’éducation, notamment l’épistémologie et les finalités de l’éducation ainsi que sur la question de l’éthique en éducation. On trouve la liste de ses travaux sur le site http://www.er.uqam.ca/nobel/r17101.

Jacques Chevrier, Université du Québec en Outaouais

Jacques Chevrier is a Full Professor in the Department of Sciences of Education at the University of Quebec in Outaouais. His research interests are learning by university students (learning strategies, learning styles and learning modes), experiential learning and construction of professional identity of future teachers, and transformative learning. Jacques Chevrier est professeur titulaire au Département des sciences de l’éducation de l’Université du Québec en Outaouais. Ses intérêts de recherche concernent l’apprentissage à l’université (stratégies d’apprentissage, styles d’apprentissage et modes d’apprentissage des étudiants), l’apprentissage expérientiel et la construction de l’identité professionnelle chez les futurs maîtres, ainsi que l’apprentissage transformationnel.

Marta Anadón, Université du Québec à Chicoutimi

Marta Anadón is a Full Professor in the Department of Sciences of Education and Psychology at the University of Quebec in Chicoutimi. Her research deals with three themes: professional identity and teacher initial training; collaborative research /action research and professional development; professional development of adult educators. Her professional interests are: epistemology of human and education sciences; educational foundations; sociopolitical analysis of education (sociology of education, educational politics); identity processes; social psychology of development; qualitative research methods and participatory research. Marta Anadón est professeur titulaire au Département des Sciences de l’éducation et de Psychologie de l’Université du Québec à Chicoutimi. Ses recherches se développent sur trois thèmes : identité professionnelle et formation des maîtres; recherche collaborative/recherche-action et développement professionnel; développement professionnel de l’enseignant de l’éducation des adultes. Ses champs d’intérêt professionnels sont : épistémologie des sciences humaines et de l’éducation; fondements de l’éducation; analyse sociopolitique de l’éducation (sociologie de l’éducation, politiques éducatives); processus identitaires; psychologie sociale du développement; méthodes qualitatives de recherche et recherche participative

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Published

2007-04-15

How to Cite

Gohier, C., Chevrier, J., & Anadón, M. (2007). Future Teachers’ Identity: Between an idealistic vision and a realistic view (Identité personnelle et professionnelle chez les futurs maîtres:  Vision idéaliste ou regard réaliste?). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/974

Issue

Section

Articles