KINDERGARTEN TEACHERS’ NOTIONS OF PARENT INVOLVEMENT AND PERCEIVED CHALLENGES

Authors

  • Jane P. Preston University of Prince Edward Island
  • Mary M. MacPhee University of Prince Edward Island
  • Alaina Roach O’Keefe University of Prince Edward Island

Keywords:

parent involvement, kindergarten, kindergarten teachers, families in education

Abstract

We examine how kindergarten teachers on Prince Edward Island depict both parent involvement in school and its perceived challenges. Data consisted of written responses to two open-ended survey questions completed by 62 participants or 94% of the kindergarten teachers on PEI. Results showed that teachers recognized parent involvement in traditional forms. Barriers included lack of educator time and unproductive school policies. Extending from Epstein’s parent involvement model, if increasingly rich forms of parent involvement are to actualize, educators must be attuned to family vibrancy — the diverse gifts each family possesses; family vibrancy includes the belief that every parent, regardless of socioeconomic status, language abilities, ethnicity, religion, etc., can and does support his/her child’s education to the best of his/her ability. 

CONCEPTIONS DES ENSEIGNANTS AU PRÉSCOLAIRE EN LIEN AVEC L’ENGAGEMENT PARENTAL ET DÉFIS PERÇUS 

Dans cet article, nous présentons la manière dont des enseignants au préscolaire de l’Île-du-Prince-Édouard (Canada) décrivent l’engagement parental à l’école et les défis perçus en lien avec cet engagement. Les données utilisées sont des réponses écrites à un sondage composé de deux questions ouvertes et complété par 62 participants, soit 94 % des enseignants au préscolaire de l’IPÉ. Les résultats montrent que les enseignants conçoivent l’engagement parental sous ses formes traditionnelles et identifient le manque de temps d’enseignement et les politiques scolaires non productives comme des obstacles. En nous basant sur le modèle d’Epstein de l’engagement parental et dans un contexte où les parents seront amenés à s’impliquer davantage dans des contextes plus riches, il semble nécessaire que les enseignants soient plus ouverts à la vitalité de chaque famille — les talents que chaque famille possède. Ce concept reconnaît que tous les parents, quel que soit leur situation socio-économique, leur maîtrise de la langue, leurs habiletés, leur origine ethnique, leur religion, leur situation d’emploi, leur âge, leur genre, etc. peuvent soutenir et soutiennent l’éducation de leur enfant au meilleur de leurs capacités.

Author Biographies

Jane P. Preston, University of Prince Edward Island

JANE P. PRESTON is an adjunct professor at the University of Prince Edward Island (UPEI). In addition to conducting research on parent involvement in school, her research topics include educational leadership, rural education, Indigenous issues, and technology and student learning. jpreston@upei.ca

JANE P. PRESTON est professeure associée à l’Université de l’Île-du-Prince-Édouard. En plus de piloter des recherches sur l’implication parentale en milieu scolaire, elle s’intéresse au leadership éducationnel, à l’éducation en régions rurales, aux questions relatives aux autochtones, à la technologie et à l’apprentissage des étudiants. jpreston@upei.ca

Mary M. MacPhee, University of Prince Edward Island

MARY M. MACPHEE is a recent PhD graduate from the Educational Studies program at UPEI, as well as a teacher-educator, French teacher, business owner / operator, researcher and a parent to two children in French minority-language education. Mary’s dissertation explored the educational involvement and experience of parents who do not speak the language of the school, based on the experience of non-Francophone parents who have children in a French minority-language school. Her research interests include parent involvement, French minority-language education, French immersion and French second language education, French teacher preparation, and community connections and resources. Mary is a member of the Canadian Association of Applied Linguistics (ACLA/CAAL) and Regroupement pour l’étude de l’éducation francophone en milieu minoritaire (REEFMM). mmmacphee@upei.ca

MARY M. MACPHEE a récemment terminé un doctorat en études pédagogiques de l’Université de l’Île-du-Prince-Édouard. Elle forme de futurs enseignants et enseigne le français. Elle est également propriétaire et gestionnaire d’une entreprise, chercheure et mère de deux enfants scolarisés au sein du système scolaire de la minorité francophone. La thèse de Mary portait sur l’implication et l’expérience des parents lorsque ceux-ci ne parlent pas la langue d’enseignement. Pour ce faire, elle s’est basée sur l’expérience de parents non-francophones dont les enfants fréquentent le système scolaire de la minorité francophone. Dans le cadre de ses recherches, elle s’intéresse à l’implication parentale, l’éducation de la minorité francophone, l’immersion française et l’enseignement du français langue seconde, la formation des enseignants de français et les liens et ressources communautaires. Mary est membre de l’Association canadienne de linguistique appliquée (ACLA/CAAL) et du Regroupement pour l’étude de l’éducation francophone en milieu minoritaire (REEFMM). mmmacphee@upei.ca

Alaina Roach O’Keefe, University of Prince Edward Island

ALAINA ROACH O’KEEFE is a lecturer with the Faculties of Education and Arts at UPEI and employed full time as Corporate HR Planner at PEI’s Public Service Commission. Alaina’s experiences as an educator and researcher over a decade range from Early Childhood and K-12 systems to post-secondary education (e.g. Classroom teacher, Early Literacy Specialist at the PEI Department of Education and Early Childhood Development, sessional instructor at UPEI, and Learning Manager at Holland College in the Early Childhood Education and Care program). Alaina’s research interests include quantitative and qualitative projects in family literacy, education, early learning, and play, strategic planning and evaluation, diversity and inclusion, leadership, and action research in professional learning communities. aroach@upei.ca

ALAINA ROACH O’KEEFE est chargée de cours aux facultés de l’éducation et des arts de l’Université de l’Île-du-Prince-Édouard et occupe à temps plein le poste de planificatrice organisationnelle en ressources humaines à la Commission de la fonction publique de l’Île-du-Prince-Édouard. Alaina possède une dizaine d’années d’expérience comme enseignante et chercheur, en petite enfance, du préscolaire à la 5e secondaire et en enseignement post-secondaire. Elle a occupé des postes d’enseignant, de spécialiste en alphabétisation précoce au département de l’éducation et du développement en petite enfance de l’Île-du-Prince-Édouard, de chargée de cours à l’Université de l’Île-du-Prince-Édouard et de responsable de l’apprentissage au sein du programme d’éducation et de soins des jeunes enfants au Holland College. Les intérêts de recherche d’Alaina sont les projets quantitatifs et qualitatifs en littératie familiale, l’éducation, l’apprentissage précoce et le jeu, la planification stratégique et l’évaluation, la diversité et l’inclusion et la recherche-action au sein des communautés d’apprentissage professionnelles. aroach@upei.ca

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Published

2019-03-07

How to Cite

Preston, J. P., MacPhee, M. M., & Roach O’Keefe, A. (2019). KINDERGARTEN TEACHERS’ NOTIONS OF PARENT INVOLVEMENT AND PERCEIVED CHALLENGES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9592

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