ON KEEPING PUBLIC VISUAL FIELDNOTES AS REFLEXIVE ETHNOGRAPHIC PRACTICE

Authors

  • Casey Burkholder McGill University

Keywords:

blogging, fieldnotes, Hong Kong, participatory visual research

Abstract

These “Notes from the Field” describe one doctoral student’s public visual fieldnotes practice during her data collection for her dissertation. In the creation of a public digital space for participants and the public to engage with the fieldnotes through online comments and in-person conversations, this shifts the practice of keeping the researcher’s initial thoughts private and separate from the research participants. In an attempt to address a critique of her own Master’s work, and the potentially exclusionary practice of private fieldnotes writing in participatory research, the piece raises questions about positionality and ethical concerns in relation to a digital archive of public visual fieldnotes as reflexive ethnographic practice. 

RENDRE PUBLIQUES LES NOTES DE TERRAIN VISUELLES EN TANT QUE PRATIQUE ETHNOGRAPHIQUE REFLEXIVE 

Ce texte décrit la démarche de diffusion publique de notes de terrain visuelles par une étudiante au doctorat au cours de l’étape de collecte de données pour sa thèse. Celle-ci a créé un espace numérique public permettant aux participants et au public de réagir aux notes, par le biais de commentaires en ligne ou d’échanges en personne. Ce faisant, elle a modifié la pratique de garder privées et hors de portée des participants les réflexions initiales du chercheur. Cette note se veut une démarche critique de son travail de maîtrise et de la pratique potentielle d’exclusion que constituent les notes de terrain gardées privées dans le contexte d’un projet de recherche participative. Ce texte soulève des questions sur le positionnement du chercheur et des préoccupations éthiques en lien avec l’archivage numérique de notes de terrain visuelles en tant que pratique ethnographie réflexive.

Author Biography

Casey Burkholder, McGill University

CASEY BURKHOLDER is a PhD Candidate at McGill University’s Department of Integrated Studies in Education. Her doctoral work focuses on an action-oriented cellphone video-making (cellphilm) project with ethnic minority youth to articulate their sense of selves, belonging, and civic engagement in Hong Kong. Casey also works with pre-service teachers at Concordia University, McGill University, and the University of Prince Edward Island. casey.burkholder@mail.mcgill.ca 

CASEY BURKHOLDER est doctorante au département d’études intégrées en sciences de l’éducation de l’Université McGill. Sa thèse de doctorat consiste en un projet orienté sur l’action, produit par captation vidéo sur cellulaire (cellphilm) avec des jeunes issus de minorité ethnique de Hong Kong, dans le but de les aider à exprimer leur concept d’eux-mêmes, leur sentiment d’appartenance et leur implication citoyenne. Casey travaille également avec les futurs enseignants à l’Université Concordia, l’Université McGill et l’Université de l’Île-du-Prince-Édouard. casey.burkholder@mail.mcgill.ca

Downloads

Published

2016-11-25

How to Cite

Burkholder, C. (2016). ON KEEPING PUBLIC VISUAL FIELDNOTES AS REFLEXIVE ETHNOGRAPHIC PRACTICE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 51(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9226

Issue

Section

Notes from the Field