LA RÉFLEXION ÉTHIQUE CHEZ DES ENSEIGNANTS DE L’ORDRE COLLÉGIAL : CE QUE LA RECHERCHE NOUS APPREND SUR LES TYPES DE NORMATIVITÉ EN JEU DANS LA DYNAMIQUE RÉFLEXIVE
Keywords:
ethics, teachers, college reflection, normativityAbstract
Dans le cadre d’une recherche collaborative sur le processus de développement de la réflexion éthique chez des enseignants de l’ordre collégial, deux groupes d’enseignants des régions de Montréal et de Québec ont été rencontrés de façon consécutive à raison de six rencontres par année. L’analyse de la dynamique du processus de réflexion vécue lors de ces rencontres a permis de mettre au jour différents types d’énoncés, critiques ou réflexifs, par exemple. Ces énoncés renvoient à divers types de référents, dont les types de normativité en jeu dans les situations recelant des problèmes d’ordre éthique. On se penchera ici sur ces types de normativité comportant, entre autres, les normes sociales et les principes personnels et professionnels.
ETHICAL REFLECTIONS OF COLLEGE-LEVEL TEACHERS: RESEARCH FINDINGS ON THE TYPES OF NORMATIVITY AT PLAY IN REFLECTION DYNAMICS
As part of a collaborative research project on the development of ethical reflection in college-level teachers, two groups of teachers in the Montreal and Quebec City regions took part in six consecutive meetings per year. An analysis of the reflection processes experienced during these meetings highlighted different types of statements, for example, critical or reflective. These statements suggest diverse types of referents, from which emerge the different types of normativity at play while reflecting on ethical problems. We will focus on these types of normativity comprising, among other things, social norms as well as personal and professional principles.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca