TENSIONS BETWEEN TEACHING SEXUALITY EDUCATION AND NEOLIBERAL POLICY REFORM IN QUEBEC’S PROFESSIONAL COMPETENCIES FOR BEGINNING TEACHERS

Authors

  • Dan Parker Concordia University
  • Robert McGray Concordia University

Keywords:

sexuality education, beginning teachers, policy reform, MELS, professional competencies

Abstract

This research draws into question the effects that neoliberal policy reforms — with an emphasis on individual and measurable “competencies” — has on new teachers teaching sexuality education in Quebec. While we examine professional competencies that teachers can use to define their mandate for teaching sexuality education as a beginning professional, we also detail the ways in which the competencies constrain pedagogical practice. Our argument is that while there are avenues for teachers to use the professional competencies for sexuality education, neoliberal reforms atomize teachers in a search for accountability. As a result, for fear of generating controversy, potentially contentious issues like sexuality education are not readily addressed. This atomization restricts both teachers and the field — the policy circumscribes sexuality education as personal rather than cultural. As such, we are left impotent to address cultural issues of sexuality education. 

COMPÉTENCES PROFESSIONNELLES ET ENSEIGNANTS DÉBUTANTS: TENSIONS ENTRE L’ENSEIGNEMENT DE L’ÉDUCATION SEXUELLE ET LA RÉFORME DES POLITIQUES NÉOLIBÉRALES AU QUÉBEC 

Ce projet de recherche remet en question les impacts qu’ont les réformes des politiques néolibérales — mettant l’accent sur les « compétences » individuelles et mesurables — sur l’éducation sexuelle enseignée par les enseignants débutants au Québec. Nous explorons les compétences professionnelles que peuvent utiliser les enseignants lors de la définition de leur mandat d’enseignement de la sexualité et ce, en tant que professionnel débutant. Nous examinons en détails de quelle manière les compétences entravent la pratique pédagogique. Nous soutenons que même si les compétences professionnelles offrent aux enseignants certaines pistes en termes d’éducation à la sexualité, les réformes néolibérales les poussent à s’isoler et à s’inscrire dans une logique de reddition de comptes. Par conséquent, des sujets potentiellement controversés comme l’éducation à la sexualité ne sont pas facilement abordés, de crainte de générer la controverse. Cet isolement limite à la fois les enseignants et le milieu, les politiques définissant l’éducation sexuelle comme personnelle plutôt que culturelle. Ainsi, nous nous retrouvons incapables d’aborder les aspects culturels de l’éducation à la sexualité.

Author Biographies

Dan Parker, Concordia University

DAN PARKER is a Brazilian-Canadian activist, artist, and educator. With a background in Humanities and French as a Second Language, he trained as a teacher at the University of Toronto (OISE) and completed his M.A. in Educational Studies at Concordia University. He currently gives “artivist” workshops in public schools and community groups in Montreal, while also organizing popular education events such as the Rap Battles For Social Justice.

DAN PARKER est un militant, un artiste et un enseignant brésilo-canadien. Il possède une formation en sciences humaines et en enseignement du français langue seconde. Il a aussi complété ses études en enseignement à l’Université de Toronto et sa maîtrise en Educational Studies à l’Université Concordia. Il anime régulièrement des ateliers « artivistes » dans des écoles publiques et au sein de groupes communautaires montréalais, tout en organisant des événements d’éducation populaires comme the Rap Battles For Social Justice.

Robert McGray, Concordia University

ROBERT MCGRAY is currently an Assistant Professor of Education at Brock University. His research focuses on critical social theory and he has taught higher education in Quebec, Nova Scotia, Ontario, and Jamaica.

ROBERT MCGRAY est actuellement professeur adjoint à la Brock University. Ses recherches portent sur la théorie sociale critique. Il a oeuvré en enseignement supérieur au Québec, en Nouvelle-Écosse, en Ontario et en Jamaïque.

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Published

2016-02-09

How to Cite

Parker, D., & McGray, R. (2016). TENSIONS BETWEEN TEACHING SEXUALITY EDUCATION AND NEOLIBERAL POLICY REFORM IN QUEBEC’S PROFESSIONAL COMPETENCIES FOR BEGINNING TEACHERS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 50(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9164

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