ON WRITING NOTES IN THE FIELD: INTERROGATING POSITIONALITY, EMOTION, PARTICIPATION AND ETHICS

Authors

  • Jennifer Anne Thompson McGill University

Abstract

Fieldnotes help researchers document research activities and position themselves in the field, invariably constructing the research, the researcher and the knowledges produced. Yet the process of how fieldnotes are produced often remains invisible. These “Notes from the Field” explore one doctoral student’s experiences writing fieldnotes. Interrogated here are some of the tensions that emerged writing fieldnotes in relation to positionality and emotion, as well as regarding participation and ethics.

PRENDRE DES NOTES SUR LE TERRAIN: S’INTERROGER SUR LE POSITIONNEMENT, LES ÉMOTIONS, LA PARTICIPATION ET L’ÉTHIQUE

Les notes provenant du terrain permettent aux chercheurs de documenter leurs activités de recherche et de se positionner dans le milieu, influençant inévitablement la recherche, le chercheur et le savoir généré. Or, le processus de production de notes écrites sur le terrain demeure invisible. Ces «Notes du terrain» explorent l’expérience de rédaction de notes d’un doctorant dans ce contexte. Certaines des tensions qui émergent lors de la rédaction de notes sur le terrain sont soulevées dans ce texte, dont le positionnement et les émotions du chercheur, ainsi que sa participation et l’éthique.

Author Biography

Jennifer Anne Thompson, McGill University

JENNIFER THOMPSON is a PhD candidate in the Department of Integrated Studies in Education at McGill University. She has Bachelor of Science in Geo-Environmental Engineering from Queen’s University and Master of Arts in Culture and Values in Education from McGill University. Jennifer may be contacted by email at jennifer.thompson4@mail.mcgill.ca

JENNIFER THOMPSON est doctorante au département d’études intégrées en sciences de l’éducation de l’Université McGill. Elle possède un baccalauréat en génie géo-environnemental de l’Université Queens, ainsi qu’une maîtrise en éducation avec spécialisation en étude de la culture et des valeurs en éducation de l’Université McGill. Jennifer peut être rejointe par courriel à l’adresse suivante : jennifer.thompson4@mail.mcgill.ca

Downloads

Published

2014-05-29

How to Cite

Thompson, J. A. (2014). ON WRITING NOTES IN THE FIELD: INTERROGATING POSITIONALITY, EMOTION, PARTICIPATION AND ETHICS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 49(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9119

Issue

Section

Notes from the Field