LES DÉFIS DE LA FORMATION INITIALE DES ENSEIGNANTS DU PRIMAIRE EN MILIEU À RISQUE

Nicole Tremblay, Catherine Dumoulin, Mathieu Gagnon, Philippe Côté

Abstract


Les enseignants débutant leur carrière dans les écoles accueillant une forte proportion d’élèves issus des milieux à risque (MR) seraient plus susceptibles d’abandonner la profession. La formation initiale qui leur est offerte ne leur permet possiblement pas de s’adapter au contexte d’enseignement en MR. Grâce à trois entrevues réalisées auprès de 21 futurs enseignants en stage et de leurs 21 enseignants associés, cette recherche a permis d’identifier trois défis de la formation initiale. Ainsi, il serait important pour les futurs enseignants: 1) d’acquérir une compréhension critique de leur cheminement culturel et des limites de ce dernier; 2) d’intégrer leurs connaissances des particularités des MR dans leurs pratiques et 3) de réguler celles-ci au contexte de pauvreté.

CHALLENGES FOR PRE-SERVICE ELEMENTARY SCHOOL TEACHER TRAINING PROGRAM IN UNDERPRIVILEGED AREAS    

Teachers starting their career in schools welcoming a large proportion of high-risk students from underprivileged areas are more likely to abandon the profession. Pre-service teacher training program does not allow future teachers to adapt to the teaching context of underprivileged areas. By conducting three interviews with 21 pre-service teachers and 21 associated teachers, this research identifies three challenges for pre-service elementary school teacher training program in underprivileged areas. Thus, it appear important for future teachers: 1) to acquire a critical thinking concerning their own cultural development and its limitations; 2) to integrate their knowledge of underprivileged areas characteristics into their practice and 3) to regulate these knowledge to a context of poverty. 


Keywords


teaching in underprivileged areas; pre-service teachers; associated teachers; challenges for teachers; teacher training programs; teaching competences