L'EXERCICE DU MÉTIER D'ÉLÈVE, PROCESSUS DE SOCIALISATION ET SOCIOLOGIE DE L'ENFANCE
Abstract
RÉSUMÉ. Cet article traite de l'émergence de la sociologie de l'enfance au sein de la sociologie de l'éducation. Nous rappelons les conditions historiques et sociologiques qui ont permis l'avènement d'un souci de l'enfance. En mettant l'accent sur le «métier d'élève», concept que Perrenoud définit comme étant l'habileté des enfants à jouer le jeu de l'école, à faire ce qu'on attend d'eux, et sur les rapports de l'enfant à l'école, à la famille etau groupe des pairs, la place de l'enfant, acteur légitime et réfléchi, est étudiée. Un tel regard permet de mieux comprendre les processus d'inclusion et d'exclusion auxquels les enfants prennent part. Enfin, nous examinons, à partir d'une revue de la littérature, les transformations du concept de métier d'élève, notamment au regard des normes scolaires, des dynamiques propres au groupe enfantin et à la double filière de socialisation (enseignant-élèves et élèves-élèves). THE STUDENT'S ROLE, SOCIALIZATION PROCESSES, AND THE SOCIOLOGY OF CHILDHOOD ABSTRACT. This article discusses the emergence of early childhood sociology as a separate discipline within the field of educational sociology. The authors review the historical and sociological conditions that gave rise to a concern for the early childhood years. The article examines the status of the child as a recognized and thoughtful participant, by focussing on the "métier d'élève", defined by Perrenoud as the child's ability to play the part required at school, to do what is expected by the system, and also on the child's interactions within the family, at school and with peers. From this viewpoint we gain a better understanding of the school processes of inclusion and exclusion in which the children participate. Finally, we review the literature to examine the changing concept of "métier d'élève" particularly in light of educational benchmarks, the group dynamics of young children and the dual strands of school socialization (teacher-pupil and pupil-pupil).Downloads
Published
2004-01-01
How to Cite
Bélanger, N., & Farmer, D. (2004). L’EXERCICE DU MÉTIER D’ÉLÈVE, PROCESSUS DE SOCIALISATION ET SOCIOLOGIE DE L’ENFANCE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 39(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8728
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca