STUDENT PERSPECTIVES AND TEACHER PRACTICES: THE TRANSFORMATIVE POTENTIAL

Authors

  • Jean Ruddick University of Cambridge
  • Helen Demetriou University of Cambridge
  • with David Pedder and the Network Project Team

Abstract

ABSTRACT. Over the last twenty years or so - and despite extensive programmes of mandated reform - schools have changed less in their deep structures and patterns of relationship than young people have changed. School improvement, in our view, is about enhancing engagement through achieving a better fit between young people and the school as an institution; it is not just about raising the profile of a school's test scores. The paper explores the transformative potential oftaking our improvement agenda from students as the key stakeholders. What students have to say about their experiences as learners in schools can lead to significant and realistic change - particularly in building a stronger sense of partnership with teachers. So, despite the climate of performativity, where students' grades seem to matter more than their engagement with learning, teachers and students together may be able, if their spirit can 'transcend the cramped conditions of the time' (Tanner, 1987), to construct a new status and a new order of experience for students in schools. POINTS DE VUE DES ÉLÈVES ET PRATIQUES DES ENSEIGNANTS: LE POTENTIEL DE TRANSFORMATION RÉSUMÉ. Depuis une vingtaine d'années, et en dépit de nombreux programmes de réformes obligatoires, les écoles ont moins changé dans leurs structures profondes et leur modes relationnels que les jeunes. L'amélioration des écoles, à notre avis, consiste à améliorer l'engagement en instaurant de meilleurs rapports entre les jeunes et l'école en tant qu'établissement; cela ne consiste pas seulement à rehausser le profil des résultats d'une école. Cet article étudie le potentiel de transformation en prenant les élèves comme principaux intervenants du programme de réforme. Ce que les élèves ont à dire sur leurs expériences d'apprenants dans les écoles peut entrainer des changements profonds et réalistes, notamment en instaurant un plus puissant sentiment de partenariat avec les professeurs. Cela est difficile dans le climat actuel de rendement, où il semble que les notes des élèves revêtent plus d'importance que leur engagement envers leurs études. Toutefois, ensemble, professeurs et élèves, sous réserve que leur esprit puisse « transcender les conditions étriquées de l'époque » (Tanner, 1987), pourront également bâtir une nouvelle situation et un nouvel ordre d'expérience pour les élèves dans les écoles.

Author Biographies

Jean Ruddick, University of Cambridge

After teaching in a London (UK) secondary school and then being a member of the School Council's research team, JEAN RUDDUCK moved to the University of East Anglia as a founder member of the Centre for Applied Research in Education. She was Professor of Education at the University of Sheffield, 1984-1994, Director of Research at Homerton College, Cambridge, 1994-2001, and is now Professor of Education in the Faculty of Education, University of Cambridge. She has a long-term interest in pupils' voices and has worked on studies of cooperative learning; gender issues; disengagement and boys' achievement. She is currently directing a project on pupil perspectives and participation and is also engaged on two other projects: one on transfer and transition and the other on raising boys' achievement. Après avoir été professeure dans une école secondaire de Londres (R.-U.), et membre de l'équipe de recherche du School Council, JEAN RUDDUCK est entrée à l'Université de East Anglia comme membre fondatrice du Centre for Applied Research in Education. Elle a été professeure de sciences de l'éducation à l'Université de Sheffield entre 1984 et 1994, directrice de recherche au Homerton College de Cambridge de 1994 à 2001 et elle est aujourd'hui professeure de sciences de l'éducation à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université de Cambridge. Elle s'intéresse depuis longtemps aux voix des élèves et a réalisé des études sur l'apprentissage coopératif, la problématique homme-femme, le désengagement et les résultats des garçons. Elle dirige actuellement un projet sur les points de vue des élèves et leur participation et participe également à deux autres projets, l'un sur le transfert et la transition et l'autre sur la façon d'améliorer les résultats des garçons.

Helen Demetriou, University of Cambridge

Since obtaining her PhD in developmental psychology from the Institute of Psychiatry, University of London in 1998. HELEN DEMETRIOU has worked at Homerton College in the Research Department as Research Associate. During this time she has also lectured in developmental psychology in the Social and Political Sciences Department of the University of Cambridge. Projects at Homerton College have included: Sustaining Progress in Year 3; Boys' Performance in Modern Foreign languages; Friendships and Performance at Transfer and Transition; and currently, Consulting Pupils about Teaching and Learning. Depuis qu'elle a obtenu son doctorat en psychologie du développement à l'Institut de psychiatrie de l'Université de Londres en 1998, HELEN DEMETRIOU travaille comme chargée de recherche au département de recherche du Homerton Co/lege. Elle a également donné des cours en psychologie du développement au département des sciences sociales et politiques de l'Université de Cambridge. Au nombre des projets qu'elle a réalisés au Homerton College, mentionnons: Sustaining Progress in Year 3; Boys' Performance in Modern Foreign Languages; Friendships and Performance at Transfer and Transition; et actuellement, Consulting Pupils about Teaching and Learning.

Downloads

Published

2003-04-01

How to Cite

Ruddick, J., Demetriou, H., & David Pedder and the Network Project Team, with. (2003). STUDENT PERSPECTIVES AND TEACHER PRACTICES: THE TRANSFORMATIVE POTENTIAL. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8685

Issue

Section

Articles