CONSIDERATIONS FOR EVALUATING 'GOOD CARE' IN CANADIAN ABORIGINAL EARLY CHILDHOOD SETTINGS

Authors

  • Arlene Holland Stairs Queen's University
  • Judith K. Bernhard Ryerson Polytechnic University

Abstract

ABSTRACT. A request to Arlene and Judith for a critique of Aboriginal Head Start evaluations led to this retrospect and prospect on purposes and processes of early childhood care and education. The work has been a multi-log over several years involving indigenous educators and communities, along with others concemed about indigenous developmental goals, authenticity and power in intercultural relationships. We revisit deeply problematic issues in conventional evaluation approaches. We theorize and speculate on alternatives grounded in Aboriginal experiences and values of 'good care' in childhood. PARAMÉTRES D'ÉVALUATION DES « BONS SOINS » DANS LES MILIEUX PRÉSCOLAIRES AUTOCHTONES CANADIENS RÉSUMÉ. C'est une demande adressée à Arlene et Judith pour qu'elles fassent une critique des évaluations d'un programme Bon départ autochtone qui a abouti à cette rétrospective et prospective sur les objectifs et les méthodes de soins et d'éducation de la petite enfance. Le projet s'est échelonné sur plusieurs années avec des éducateurs et des communautés autochtones, et d'autres qui s'intéressent aux objectifs de développement des Autochtones, et à l'authenticité et au pouvoir des rapports interculturels. Nous analysons des éléments hautement problématiques dans les méthodes d'évaluation classiques. Nous théorisons et spéculons au sujet des options enracinées dans les expériences autochtones et des valeurs des « bons soins" dans la petite enfance.

Author Biographies

Arlene Holland Stairs, Queen's University

ARLENE HOLLAND STAIRS is a cultural psychologist working particularly with indigenous communities, diverse ways of knowing, and relational, re-creative ways of inquiring. She collaborates in community and academic projects in various parts of Southern Canada, the Arctic, Mexico, and elsewhere, and teaches at Queen's University. She has published in, and guest-edited for, a number of journals and contributed several book chapters on her work. ARLENE HOLLAND STAIRS est une psychologue culturelle qui oeuvre particulièrement auprès des communautés autochtones, sur les divers modes de savoir et les modes de recherche relationnels et récréatifs. Elle collabore à des projets communautaires et universitaires dans différentes régions du Sud du Canada, dans l'Arctique, au Mexique et ailleurs et elle enseigne à l'Université Queen's. Elle a publié des articles en tant que rédactrice invitée dans un certain nombre de revues et a rédigé plusieurs chapitres d'ouvrage sur ses recherches.

Judith K. Bernhard, Ryerson Polytechnic University

JUDITH K. BERNHARD is an early childhood instructor and researcher at Ryerson Polytechnic University and currently a Fulbright Scholar at Florida Atlantic University. She has conducted federally-funded investigations with immigrant and refugee children and their families. Enabled by her Latina background, she has published numerous ethnographic studies within Latino communities and is on the editorial board of Early Education and Development. JUDITH K. BERNHARD est instructrice et chercheuse sur la petite enfance à la Ryerson Polytechnic University, et elle fréquente actuellement la Florida Atlantic University avec une bourse Fulbright. Elle a réalisé plusieurs études subventionnées par le fédéral auprès des enfants d'immigrants et de réfugiés et leurs familles. Grâce à ses antécédents latinoaméricains, elle a publié de nombreuses études ethnographiques sur les communautés latino-américaines et fait partie du conseil de rédaction de Early Education and Development.

Downloads

Published

2002-09-01

How to Cite

Stairs, A. H., & Bernhard, J. K. (2002). CONSIDERATIONS FOR EVALUATING ’GOOD CARE’ IN CANADIAN ABORIGINAL EARLY CHILDHOOD SETTINGS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 37(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8641

Issue

Section

Articles