CONFLICTING VISIONS, COMPETING EXPECTATIONS: CONTROL AND DE-SKILLING OF EDUCATION - A PERSPECTIVE FROM ONTARIO

Authors

  • Suzanne Majhanovich University of Western Ontario

Abstract

ABSTRACT. This article examines recent Ontario Government regulations that have had a far-reaching impact on the working conditions and job expectations of Ontario teachers. The article explores the restructuring initiatives in education that are associated with these regulations. It argues that although the changes have been promoted in the name of excellence and quality enhancement, in fact, they have destabilized the public school system, resulted in de-skilling of teachers, and may ultimately facilitate inroads into education by the private sector. POINTS DE VUE DISCORDANTS, ATTENTES CONTRADICTOIRES: UNE PERSPECTIVE ONTARIENNE SUR LE CONTROLE ET LA DÉQUALIFICATION DE L'ÉDUCATION RÉSUMÉ. Cet article analyse les récents règlements édictés par le gouvernement de l'Ontario qui ont eu un profond retentissement sur les conditions de travail et les perspectives d'emploi des professeurs de l'Ontario. L'article analyse les initiatives de restructuration dans l'éducation qui se rattachent à ces règlements. L'auteur affirme que même si les changements ont été préconisés au nom de l'excellence et de l'amélioration de la qualité, ils ont, en fait, déstabilisé le réseau scolaire public et entraîné la déqualification des professeurs, risquant peut-être ainsi de faciliter les incursions du secteur privé dans le secteur de l'éducation.

Author Biography

Suzanne Majhanovich, University of Western Ontario

SUZANNE MAJHANOVICH is a professor and Associate Dean ofthe Faculty of Education, the University of Western Ontario. She teaches courses in theories of education as well as in issues in second language teaching and learning, and is involved in a large-scale research project documenting the careers of Ontario women teachers in the 20th Century. SUZANNE MAJHANOVICH est professeur et vice-doyenne de la faculté des sciences de l'éducation à l'Université de Western Ontario. Elle donne des cours sur les théories de l'éducation de même que sur les problèmes posés par l'enseignement et l'apprentissage des langues secondes, et elle participe à un projet de recherche de grande envergure consacré aux carrières des professeurs femmes de l'Ontario au XXe siècle.

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Published

2002-04-01

How to Cite

Majhanovich, S. (2002). CONFLICTING VISIONS, COMPETING EXPECTATIONS: CONTROL AND DE-SKILLING OF EDUCATION - A PERSPECTIVE FROM ONTARIO. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 37(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8619

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