SCHOOl ACHIEVEMENT AT THE SECONDARY LEVEL: INFLUENCE OF PARENTING STYLE AND PARENT INVOlVEMENT IN SCHOOLING

Authors

  • Rollande Deslandes Université du Québec à Trois-Rivières
  • Egide Royer Université Laval
  • Daniel Turcotte Université Laval
  • Richard Bertrand Université Laval

Abstract

ABSTRACT. This study examined the influence of parenting style and parental involvement in schooling on academic achievement at the secondary level. The research was conducted with 525 adolescents of the Quebec-Appalaches region and used two instruments, the first one being developed by Steinberg and his colleagues (1992), and the second one by Epstein, Salinas, and Connors (1993). The instruments were validated with French-speaking secondary III students in 1994. lt was found that the three factors, parental acceptance, supervision, and psychological autonomy granting, contributed to school achievement. Results also indicated that youngsters whose parents gave them affective support performed better than their peers. Parent-teacher contacts seemed to be related to lower school grades. These data provide evidence that parents retain substantial influence over their adolescent's school performance. RÉSUMÉ. La présente recherche examine la relation entre d'une part, le style parental et la participation parentale au suivi scolaire et d'autre part, la réussite scolaire au secondaire. L'étude a été réalisée auprès de 525 adolescents de la région de Québec-Appalaches à l'aide de deux instruments, dont le premier a été conçu par Steinberg et ses collègues (1992) et le deuxième, par Epstein, Salinas et Connors ( 1993 ). Les instruments ont été validés auprès d'élèves de secondaire III, en 1994. Les résultats indiquent que les trois facteurs de l'encadrement parental, de l'encouragement à l'autonomie et de l'engagement parental, contribuent à prédire le rendement scolaire. Plus les jeunes perçoivent leurs parents comme leur apportant un soutien affectif, meilleurs sont leurs résultats scolaires. Les contacts entre parents et enseignants semblent toutefois avoir un rapport avec les difficultés scolaires. Ces données démontrent que les parents exercent toujours une influence prépondérante sur la réussite scolaire des adolescents.

Author Biographies

Rollande Deslandes, Université du Québec à Trois-Rivières

ROLLANDE DESLANDES, Professor in the Department of Education at Université du Québec à Trois-Rivières, received a Ph.D. in Educational Psychology from Laval University. ROLLANDE DESLANDES, professeur au département des sciences de l'éducation de l'Université du Québec à Trois-Rivières a obtenu son doctorat en psychopédagogie, à la Faculté des sciences de l'éducation de l'Université Laval.

Egide Royer, Université Laval

EGIDE ROYER is Director, Centre de recherche et d'intervention sur la réussite scolaire (CRIRES), and Professor, Faculty of Education at Laval University. EGIDE ROYER est directeur du Centre de recherche et d'intervention sur la réussite scolaire (CRIRES) et professeur à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université Laval.

Daniel Turcotte, Université Laval

DANIEL TURCOTTE is Professor, School of Sodal Work, Laval University. DANIEL TURCOTTE est professeur à l'école de service social de l'Université Laval.

Richard Bertrand, Université Laval

RICHARD BERTRAND is Professor in the Department d'orientation, d'administration et d'évaluation en éducation, Faculty of Education, Laval University. RICHARD BERTRAND est professeur au département d'orientation, d'administration et d'évaluation en éducation à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université Laval.

Downloads

Published

1997-09-01

How to Cite

Deslandes, R., Royer, E., Turcotte, D., & Bertrand, R. (1997). SCHOOl ACHIEVEMENT AT THE SECONDARY LEVEL: INFLUENCE OF PARENTING STYLE AND PARENT INVOlVEMENT IN SCHOOLING. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 32(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8377

Issue

Section

Articles