Cyber-dilemmas in the new millennium: School obligations to provide student safety in a virtual school environment

Shaheen Shariff

Abstract


ABSTRACT. Cyber-bullying is a psychologically devastating form of social
cruelty among adolescents. This paper reviews the current policy vacuum
as it relates to the legal obligations and reasonable expectations of schools
to monitor and supervise on-line discourse, while balancing student safety,
education, and interaction in virtual space. The paper opens with a profile and
conditions of cyber-bullying. A brief discussion of the institutional responses
to cyber-bullying follows. Finally, emerging and established law is highlighted
to provide guidelines that are more likely than arbitrary responses, to help
schools reduce cyber-bullying through educational means that protect students
and avoid litigation.

CYBER DILEMMES DANS LE NOUVEAU MILLÉNAIRE : OBLIGATIONS DES ÉCOLES À ASSURER
AUX ÉLÈVES LA SÉCURITÉ DANS UN ENVIRONNEMENT SCOLAIRE VIRTUEL
RÉSUMÉ. La cyber-intimidation est une forme psychologiquement dévastatrice
et actuellement moins étudiée parmi les adolescents. Cet article passe
en revue le manque de politique lié aux obligations légales et aux attentes
raisonnables des écoles pour diriger et guider les discours sur Internet pendant
qu’ils équilibrent la sécurité, l’éducation et les interactions des étudiants dans
cet espace virtuel. Le document commence avec une description du profil de
l’intimidation cybernétique et de ses conditions. Une brève description des
hiérarchies de pouvoir discussion et des réponses institutionnelles aux cyberintimidations
suit. Finalement, une loi émergeante et déjà établie est mise en
valeur pour servir de ligne directrice qui, éventuellement, aidera les écoles à
réduire l’intimidation cybernétique, et ce, au moyen de contenu éducatif qui
protège les étudiants et permet d’éviter les litiges.

Keywords


cyber bullying; Internet safety; legal issues; virtual school environment; school responsibility

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