PRIORITIES AND RESOURCES IN ADULT EDUCATION: THE MONTREAL MECHANICS' INSTITUTE (1828-1843)

Authors

  • Patrick Keane Dalhousie University

Abstract

This study explores a pioneer experirnent in popular adult education in Canada. It examines the explicit and implicit priorities of Montreal Mechanics' Institute between 1828 and 1843, and the resources mustered to realize them. The project's viability is discussed in relation to contemporary social, economic, and political conditions. This highlights some of the multiple conflicts inherent in a prescriptive philosophy of adult education even before the advent of a distinct working class consciousness. RÉSUMÉ Cette étude explore une expérience de pionnier en éducation populaire des adultes au Canada. Elle examine les priorités explicites et implicites de l'Institut de méchanique de Montréal entre 1828 et 1843 et les ressources réunies pour les réaliser. Les chances de succès du projet sont traitées en rapport avec les conditions sociales économiques et politiques contemporaines. Cet exemple permet de souligner les conflits multiples inhérents à une démarche prescriptive en enseignement des adultes avant même la prise de conscience de l'existence d'une classe ouvrière distincte.

Author Biography

Patrick Keane, Dalhousie University

Patrick Keane teaches in the Graduate Program in Continuing Education at Dalhousie University, Halifax, NS. His research interests lie particularly in the evolution of policy in Continuing Education. Patrick Keane enseigne dans le cadre du programme d'études supérieures en formation continue à l'université de Dalhousie, Halifax, Nouvelle-Écosse. Ses intérêts de recherche portent principalement sur l'évolution des politiques en fonnation continue.

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Published

1988-04-01

How to Cite

Keane, P. (1988). PRIORITIES AND RESOURCES IN ADULT EDUCATION: THE MONTREAL MECHANICS’ INSTITUTE (1828-1843). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 23(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7813

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