Famine éducative en Afrique, j’ai soif de comprendre : éducation bilingue au Burkina Faso

Authors

  • Constance Lavoie McGill University

Keywords:

African education system, bilingual schools in Africa

Abstract

RÉSUMÉ. Cet article présente une recherche sur l’impact de l’éducation bilingue (langue africaine + français) sur l’autonomisation des Burkinabés. D’abord, le cadre historique permet de comprendre le contexte éducatif et sociolinguistique actuels en Afrique et plus précisément au Burkina Faso. Ensuite, le fonctionnement des écoles bilingues et unilingues du Burkina Faso est présenté. Finalement, les résultats préliminaires permettent de souligner quelques caractéristiques quant aux anciens élèves de l’école bilingue comparativement à leurs homologues de l’école unilingue francophone. THURST FOR UNDERSTANDING: BILINGUAL EDUCATION IN BURKINA FASO ABSTRACT. Africa’s educational systems are undergoing a quiet revolution. From a system working exclusively in the old colonial languages – usually French or English – bilingual schools integrating local indigenous languages are sprouting up in different regions of Africa with multinational support. This paper argues that bilingual education is a sustainable way to increase empowerment and self-identity in a community of Burkina Faso. First a discussion of the African and Burkinabe linguistic and historical context is presented. The current educational system is described and analysed. Finally the results of the first phase of field work comparing classrooms from the two types of schools are presented.

Author Biography

Constance Lavoie, McGill University

Étudiante en doctorat, Université McGill BIO REQUIRED

Downloads

Published

2008-05-26

How to Cite

Lavoie, C. (2008). Famine éducative en Afrique, j’ai soif de comprendre : éducation bilingue au Burkina Faso. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 43(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/1043

Issue

Section

Articles