DISRUPTING LITERACY PRACTICES IN A LEARNING COMMUNITY: EMPOWERMENT THROUGH VOICING

Authors

  • Wendy Cumming-Potvin Murdoch University

Abstract

ABSTRACT. This paper adopts a socio-cultural perspective on learning (Vygotsky, 1978, 1986) to explore connections between the concept of voicing (Bakhtin 1981,1986) and a Year four student's second language learning in Australia. Results are drawn from a qualitative study conducted in the Australian outback, through ethnographic research strategies, which involved implementing a Language and Culture Awareness Program in a Year 4 classroom. Analysis of selected data related to the leaming and development of Jerry, a Year four student, is framed within a discourse of values and practice (Bourdieu, 1990, 1993; Cummins, 1996). The discussion relates Jerry's opportunities to explore French through purposeful tasks to the disruption of ritualized practices in a predominantly Anglo-Catholic community. POUVOIR DIRE: L'INTERRUPTION PAR LA VOIX DE PRATIQUES DE LITTÉRATIE DANS UNE COMMUNAUTÉ D'APPRENTISSAGE RÉSUMÉ. Cette étude emprunte une approche socioculturelle (Vygotsky 1978, 1986) à fin d'explorer les rapports entre le concept de la voix (Bakhtin 1981,1986) et l'apprentissage de langue seconde chez un étudiant de l'Année 4 en Australie. Par l'usage de stratégies de recherche éthnographique, on tire des résultats d'une étude qualitative menée dans le outback australien; étude qui comporte la mise en place dans une classe de l'Année 4, d'un programme de conscience de langue et de culture. L'analyse des donnés sélectionnées rélatifs à l'apprentissage et le développement de Jerry, un étudiant de l'Année 4, s'encadre à l'intérieur d'un discours de valeurs et de pratiques (Bourdieu, 1990,1993; Cummins, 1996). La discussion qui suit établit le rapport entre des occasions pour Jerry d'explorer le français par les taches intentionnelles et l'interruption de pratiques ritualisées dans une communauté de prédominance culturelle anglo-catholique.

Author Biography

Wendy Cumming-Potvin, Murdoch University

WENDY CUMMING-POTVIN lectures at Murdoch University's School of Education in Perth, Australia. Her research interests include a sociocultural approach to teaching and learning, with a particular emphasis on second languages, multi-literacies and social justice issues. In Canada and Australia, her work has focussed on the application of qualitative methods in urban, remote and socio-economically disadvantaged settings. WENDY CUMMING-POTVIN enseigne à la Faculté d'Éducation de l'Université Murdoch à Perth, Australie. Sa recherche comporte une approche socio-culturelle à l'enseignement et à l'apprentissage, avec un intérêt particulier pour les langues secondes, des littératies multiples et les questions de justice sociale. Au Canada eten Australie également, son travail vise l'application de méthodes qualitatives dans des miliieus urbains, éloignés ou désavantagés de point de vue socio-économiques.

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Published

2004-04-01

How to Cite

Cumming-Potvin, W. (2004). DISRUPTING LITERACY PRACTICES IN A LEARNING COMMUNITY: EMPOWERMENT THROUGH VOICING. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 39(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8746

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