DISRUPTING LITERACY PRACTICES IN A LEARNING COMMUNITY: EMPOWERMENT THROUGH VOICING
Abstract
ABSTRACT. This paper adopts a socio-cultural perspective on learning (Vygotsky, 1978, 1986) to explore connections between the concept of voicing (Bakhtin 1981,1986) and a Year four student's second language learning in Australia. Results are drawn from a qualitative study conducted in the Australian outback, through ethnographic research strategies, which involved implementing a Language and Culture Awareness Program in a Year 4 classroom. Analysis of selected data related to the leaming and development of Jerry, a Year four student, is framed within a discourse of values and practice (Bourdieu, 1990, 1993; Cummins, 1996). The discussion relates Jerry's opportunities to explore French through purposeful tasks to the disruption of ritualized practices in a predominantly Anglo-Catholic community. POUVOIR DIRE: L'INTERRUPTION PAR LA VOIX DE PRATIQUES DE LITTÉRATIE DANS UNE COMMUNAUTÉ D'APPRENTISSAGE RÉSUMÉ. Cette étude emprunte une approche socioculturelle (Vygotsky 1978, 1986) à fin d'explorer les rapports entre le concept de la voix (Bakhtin 1981,1986) et l'apprentissage de langue seconde chez un étudiant de l'Année 4 en Australie. Par l'usage de stratégies de recherche éthnographique, on tire des résultats d'une étude qualitative menée dans le outback australien; étude qui comporte la mise en place dans une classe de l'Année 4, d'un programme de conscience de langue et de culture. L'analyse des donnés sélectionnées rélatifs à l'apprentissage et le développement de Jerry, un étudiant de l'Année 4, s'encadre à l'intérieur d'un discours de valeurs et de pratiques (Bourdieu, 1990,1993; Cummins, 1996). La discussion qui suit établit le rapport entre des occasions pour Jerry d'explorer le français par les taches intentionnelles et l'interruption de pratiques ritualisées dans une communauté de prédominance culturelle anglo-catholique.Downloads
Published
2004-04-01
How to Cite
Cumming-Potvin, W. (2004). DISRUPTING LITERACY PRACTICES IN A LEARNING COMMUNITY: EMPOWERMENT THROUGH VOICING. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 39(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8746
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca