THE CONCERNS OF CANADIAN WOMEN ACADEMICS: WILL FACULTY SHORTAGES MAKE THINGS SETTER OR WORSE?

Authors

  • Sandra Acker University of Toronto

Abstract

ABSTRACT. The purpose of this article is to apply a gender analysis to a predicted trend in Canadian academic life, the expected decline in faculty numbers over the coming decades as new faculty numbers do not keep pace with retirements of the baby-boom generation. The first section develops the notion of a gender analysis and gives a brief summary of my own research on Canadian women academics. The next section describes the "faculty shortage problem" and its likely impact on Canadian higher education. Then the two topics are brought together by questioning how the shortages might impact upon the concerns of women academics. Here I imagine three scenarios based on different ways governments and universities might respond to the issue. The article concludes with a consideration of what a gender analysis has told us about the predieted faculty shortage problem. LES INQUIÉTUDES DES FEMMES CANADIENNES POSSÉDANT DES DIPLOMES UNIVERSITAIRES; LA PÉNURIE DANS LES FACULTÉS AMÉLIORERA-T-ELLE OU AGGRAVERA-T-ELLE LES CHOSES? RÉSUMÉ. Le but de cet article est d'appliquer une analyse des questions de parité à une tendance prévue dans la vie universitaire, soit le déclin attendu dans les facultés au cours des prochaines décennies en raison des départs à la retraite de la génération des baby-boomers. La première section explore en détail l'idée d'une analyse des données en fonction du sexe et contient un bref sommaire de ma propre recherche sur les femmes universitaires canadiennes. La section suivante décrit le «problème de pénurie dans les facultés» et ses répercussions possibles sur l'enseignement supérieur au Canada. Les deux sujets sont ensuite réunis afin d'analyser de quelle façon la pénurie peut se répercuter sur les préoccupations des femmes universitaires. J'élabore trois scénarios fondés sur différentes solutions que peuvent envisager les gouvernements et les universités pour résoudre ce problème. Dans sa conclusion, l'article se concentre sur ce qu'une analyse des questions de parité nous renseigne sur la pénurie prévue dans les facultés.

Author Biography

Sandra Acker, University of Toronto

SANDRA ACKER is a Professor in the Department of Sociology and Equity Studies, Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto. She has worked in the United States, Britain and Canada. She is a sociologist of education, with interests in gender and education, teachers' work and higher education. She has directed several studies of academic work in Canadian universities and is currently involved in research on "traditions and transitions in teacher education," a sociological and historical exploration into the growth of the research culture in faculties of education. Recent book publications include: The Realities of Teachers, Work: Never a Dull Moment(Continuum, 1999); and (co-edited with Elizabeth Smyth and others) Challenging Professions: Historical and Contemporary Perspectives on Women's Professional Work (University ofToronto Press, 1999). SANDRA ACKER est professeure au département de sociologie et d'équité de l'Institut d'études pédagogiques de l'Ontario à l'Université de Toronto. Elle a travaillé aux États-Unis, en Grande-Bretagne et au Canada. Elle est sociologue en enseignement et porte un intérêt particulier aux questions de parité et d'enseignement. au travail des enseignants et à l'enseignement supérieur. Elle a dirigé différentes études sur le travail universitaire dans les universités canadiennes et est actuellement engagée dans la recherche sur les «traditions et les transitions relatives à la formation des maîtres», une exploration sociologique et historique de l'évolution de la culture de la recherche dans les facultés des sciences de l'éducation. Notons parmi ses récentes publications: Realities of Teachers' Work: Never a Dull Moment (Continuum, 1999); et (rédigée en collaboration avec Elizabeth Smyth et al) Challenging Professions: Historical and Contemporary Perspectives on Women's Professional Work (Presses de l'Université de Toronto, 1999).

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Published

2003-09-01

How to Cite

Acker, S. (2003). THE CONCERNS OF CANADIAN WOMEN ACADEMICS: WILL FACULTY SHORTAGES MAKE THINGS SETTER OR WORSE?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8702

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Section

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