READING BEYOND BIAS: USING HISTORICAL DOCUMENTS IN THE SECONDARY CLASSROOM

Authors

  • Ruth Sandwell University of Toronto

Abstract

ABSTRACT. Social studies and history teachers have, in recent years, taken up with enthusiasm the use of "real" historical documents, (primary sources) in elementary and secondary classrooms across North America. Such documents have an immediacy, and often a personal element, that is more interesting to students than the history found in the average textbook. This paper argues, however, that the pedagogical promise of primary documents is too often limited to a superficial appeal, and the potential of primary documents to stimulate either critical thinking or deeper learning about the past is limited to an analysis of "bias." Beginning with a quick overview of the remarkable potential of primary documents in history education, the paper goes on to provide some practical examples of how teachers can most effectively use them in the classroom. LIRE SANS PRÉJUGÉS: L'UTILISATION DE DOCUMENTS HISTORIQUES DANS LES CLASSES AU SECONDAIRE RÉSUMÉ. Depuis quelques années, dans les écoles primaires et secondaires d'Amérique du Nord, les enseignants d'histoire et de sciences humaines ont adopté, avec enthousiasme, l'utilisation de documents historiques authentiques, appelés aussi documents de premières mains; et ce, dans les écoles d'enseignement primaire et secondaire de toute l'Amérique du Nord. Ce type de documents offre une immédiateté et, fréquemment, une touche de personnalité, qui les rendent plus intéressants que l'histoire telle que présentée dans les livres. Cet article soutient, cependant, que le potentiel pédagogique des documents authentiques est souvent superficiel et que leur utilisation pour stimuler soit l'esprit critique soit un apprentissage en profondeur se limite a une analyse des 'partis pris'. Débutant par un survol du grand potentiel des documents authentiques, cet article poursuit en donnant des exemples pratiques pour utiliser plus efficacement en classe ce type de documents.

Author Biography

Ruth Sandwell, University of Toronto

RUTH SANDWELL is a historian of education and the family, and teaches in the Department of Theory and Policy Studies at OISE/UT. In addition to her work as a historian, over the past few years she has been exploring practical and theoretical issues surrounding the teaching of history at the secondary and post secondary levels. RUTH SANDWELL est historienne de l'éducation et de la famille, et professeur au département de théorie et d'études politiques à 1'IEPO/UT. Outre ses recherches d'historienne, depuis quelques années, elle étudie les questions pratiques et théoriques qui se rattachent à l'enseignement de l'histoire au niveau secondaire et supérieur.

Downloads

Published

2003-01-01

How to Cite

Sandwell, R. (2003). READING BEYOND BIAS: USING HISTORICAL DOCUMENTS IN THE SECONDARY CLASSROOM. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8670

Issue

Section

Articles