ADAPTING TO CHANGE: CAN THE REGGIO EMILIA APPROACH HELP WITH THE IMPLEMENTATION OF THE NEW QUEBEC CURRICULUM?

Authors

  • Pauline Mesher McGill University
  • Helen Amoriggi McGill University

Abstract

ABSTRACT. Educators in Quebec are faced with implementation of a curriculum reform, which places particular emphasis on young children's learning. One of the most highly regarded approaches to early childhood education is the Reggio Emilia approach, which began in Italy after the Second World War. Documentation of the success of this approach reveals imaginative and creative work produced by three-, four- and five-year-old children. The Reggio Emilia approach has significant similarities to the new Quebec curriculum. These include building on children's previous experiences; allowing children to set goals for themselves and decide on choice of projects; and drawing on a variety of 'languages' to represent children's ideas (e.g. artistic, verbal, or symbolic). In this article, we explore three relevant components of the Reggio Emilia approach which could assist in the implementation of the new Quebec curriculum: 1) the environment, 2) project-based learning, and 3) documentation. AJUSTEMENT AU CHANGEMENT: LA DÉMARCHE DE REGGIO EMILIA PEUT-ELLE CONTRIBUER À LA MISE EN OEUVRE DU NOUVEAU CURSUS DU QUÉBEC? RÉSUMÉ. Les éducateurs du Québec sont tenus de mettre en oeuvre une réforme du programme scolaire qui attache plus d'importance à l'apprentissage des jeunes enfants. L'une des méthodes d'enseignement préscolaire particulièrement prisées est la méthode de Reggio Emilia, qui a débuté en Italie après la Deuxième guerre mondiale. Le succès de cette méthode est attesté par des oeuvres imaginatives et créatives conçues par des enfants de trois, quatre et cinq ans. Il existe des similitudes entre la méthode de Reggio Emilia et le nouveau programme du Québec. Entre autres, les deux s'inspirent des expériences préalables des enfants; elles permettent aux enfants de se fixer des objectifs pour eux-mêmes èt de décider des projets qu'ils entendent réaliser; et elles s'inspirent d'une diversité de «langages» pour représenter les idées des enfants (par ex. le langage artistique, verbal ou symbolique). Dans cet article, nous étudions trois composantes de la méthode de Reggio Emilia susceptibles d'aider à la mise en oeuvre du nouveau cursus du Québec: 1) l'environnement; 2) l'apprentissage axé sur des projets; et 3) la documentation.

Author Biographies

Pauline Mesher, McGill University

PAULINE MESHER, a Quebec educator, is a graduate student in the Department of Integrated Studies in Education, Faculty of Education, McGill University. PAULINE MESHER, pédagogue québécoise, est étudiante de 3e cycle au département d'études intégrées en sciences de l'éducation à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill.

Helen Amoriggi, McGill University

HELEN AMORIGGI is an associate professor in the Department of Integrated Studies in Education, Faculty of Education, McGill University. She is involved in the areas of literacy, leadership, professional development, and both pre-service and in-service teacher training programs. HELEN AMORIGGI est professeure agrégée au département d'études intégrées en sciences de l'éducation à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Elle fait des recherches dans les domaines de la littératie, du leadership, du perfectionnement professionnel et des programmes de formation des enseignants avant l'emploi et en cours d'emploi.

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Published

2001-09-01

How to Cite

Mesher, P., & Amoriggi, H. (2001). ADAPTING TO CHANGE: CAN THE REGGIO EMILIA APPROACH HELP WITH THE IMPLEMENTATION OF THE NEW QUEBEC CURRICULUM?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 36(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8587

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