THE PARADOX OF CLASSROOM ASSESSMENT: A CHALLENGE FOR THE 21ST CENTURY

Authors

  • Steven Katz University of Toronto
  • Lorna Earl University of Toronto
  • David Olson University of Toronto

Abstract

ABSTRACT. There are at least two very different conceptions of competence at play on the landscape of formal education, best defined in terms of what is known collectively and what is known subjectively. Teachers are forced to attend to each of these in their challenge to meet both the demands of a fixed school curriculum and the needs of the individual children with their varied understandings, backgrounds, and interests who make up a class. We outline these two contrasting notions of competence here, including their associated epistemological, pedagogical, psychological, and assessment implications. This approach shows how classroom assessment is caught in a paradox: it attempts to serve competing purposes that are intimately bound to alternative conceptions of competence. RÉSUMÉ. Il existe au moins deux conceptions radicalement différentes de la compétence dans le paysage de l'éducation formelle, que l'on pourrait définir sous l'angle de ce qui est connu collectivement et de ce qui est connu subjectivement. Les enseignants doivent en tenir compte afin de satisfaire à la fois aux exigences d'un cursus scolaire prédéterminé et aux besoins des différents élèves qui composent la classe, aux connaissances, antécédents et intérêts variés. Nous insistons ici sur ces deux conceptions opposées de la compétence, notamment sur leurs répercussions connexes sur le plan de l'épistémologie, de la pédagogie, de la psychologie et de l'évaluation. Cette démarche démontre que l'évaluation en classe est un véritable paradoxe: elle cherche à atteindre des objectifs conflictuels qui sont intimement liés aux différentes conceptions de la compétence.

Author Biographies

Steven Katz, University of Toronto

STEVEN KATZ is a doctoral candidate in the department of Human Development and Applied Psychology, and a member of the International Centre for Educational Change, at the Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto. His research focuses on the epistemological foundations of teachers' instruction and assessment practices, and proceeds in contexts delimited by broader policy initiatives. STEVEN KATZ est étudiant au doctorat au Département du développement humain et de psychologie appliquée, et membre du Centre international de changement pédagogique à l'Institut d'études pédagogiques de l'Ontario de l'Université de Toronto. Ses recherches portent sur les fondements épistémologiques des méthodes d'enseignement et d'évaluation, celles-ci étant resituées dans le cadre plus général des politiques et initiatives stratégiques affectant l'éducation.

Lorna Earl, University of Toronto

LORNA EARL is an Associate Professor in the department of Theory and Policy Studies and a Director of the International Centre for Educational Change at the Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto. Her research interests are in the wise application of research, assessment, and evaluation knowledge to the realities of schools and classrooms. LORNA EARL est professeure agrégée au Département d'études théoriques et politiques et directrice du Centre international de changement pédagogique à l'Institut d'études pédagogiques de l'Ontario de l'Université de Toronto. Ses recherches portent sur l'application raisonnée des connaissances en matière de recherche, d'évaluation et de mesure des apprentissages aux réalités des écoles et des salles de classe.

David Olson, University of Toronto

DAVID OLSON is a Professor in the department of Human Development and Applied Psychology at the Ontario Institute for Studies in Education of the University ofToronto. His research is concerned with literacy and the development of children's theories of mind. DAVID OLSON est professeur au Département du développement humain et de psychologie appliquée à l'Institut d'études pédagogiques de l'Ontario de l'Université de Toronto. Ses recherches portent sur la littératie et l'acquisition des théories mentales chez les enfants.

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Published

2001-01-01

How to Cite

Katz, S., Earl, L., & Olson, D. (2001). THE PARADOX OF CLASSROOM ASSESSMENT: A CHALLENGE FOR THE 21ST CENTURY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 36(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8551

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