REFLECTIONS FROM A "THIRD AGE" MARRIAGE: PAULO FREIRE'S PEDAGOGY OF REASON, HOPE AND PASSION AN INTERVIEW WITH ANA MARIA (NITA) FREIRE

Authors

  • Carmel Borg University of Malta
  • Peter Mayo University of Malta

Abstract

ABSTRACT. In an interview with Carmel Borg and Peter Mayo of the University of Malta, Ana Maria (Nita) Freire, Paulo Freire's widow, sheds light on some of Freire's concerns during the later stages of his life. She comments on the extent to which those who read him only in translation miss some of the finer points of his very evocative writing in which reason and emotion are combined. The interview also tells us something about Nita Freire, an accomplished scholar in her own right. RÉSUMÉ. Dans une entrevue accordée à Carmel Borg et Peter Mayo de l'Université de Malte, Anna Maria (Nita) Freire, veuve de Paulo Freire, jette de la lumière sur les préoccupations de son mari durant la dernière partie de sa vie et fait remarquer que ceux qui le lisent en traduction ne peuvent apprécier toutes les subtilités de son écriture très évocative qui s'adresse tout autant à la raison qu'aux émotions. L'entrevue permet également de mieux connaître Nita Freire, qui est elle-même une femme d'une grande culture.

Author Biographies

Carmel Borg, University of Malta

CARMEL BORG is Lecturer in the Department of Primary Education, University of Malta. Dr. Borg is co-founding editor of the journal of Postcolonial Education and is Director of University of Malta's Teaching for Diversity Programme. CARMEL BORG est chargé de cours au département d'enseignement primaire à l'Université de Malte. Elle est cofondateure dujaurnal af Pastcalanial Educatian et directeur du programme d'enseignement axé sur la diversité de l'Université de Malte.

Peter Mayo, University of Malta

PETER MAYO is Lecturer in Sociology of Education and Adult Continuing Education at the University of Malta. He is co-founding editor of the journal of Postcolonial Education and is the author of Gramsci, Freire and Adult Education. Possibilities for Transformative Action (Zed Books, 1999). PETER MAYO est chargé de cours de sociologie de l'éducation et de formation des adultes à l'Université de Malte. Il est cofondateuret rédacteur en chef de la revue Journal of Postcolonial Education et auteur de Gramsci, Freire and Adult Education. Possibilities for Transformative Action (Zed Books, 1999).

Downloads

Published

2000-04-01

How to Cite

Borg, C., & Mayo, P. (2000). REFLECTIONS FROM A "THIRD AGE" MARRIAGE: PAULO FREIRE’S PEDAGOGY OF REASON, HOPE AND PASSION AN INTERVIEW WITH ANA MARIA (NITA) FREIRE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 35(02). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8521

Issue

Section

Articles