BUILDING THE QUALITY SCHOOL: THE REAL CHALLENGE

Authors

  • Carolyn Sturge Sparkes McGill University
  • Margaret Dupuis Western Quebec School Board
  • Diane Fyfe Western Quebec School Board
  • Jim Sullivan Ministère de l'Éducation du Québe
  • Thérèse Taylor Western Quebec School Board

Abstract

ABSTRACT. Translating school reform policy into practice requires getting at the heart of what schooling is all about - an exercise difficult to pursue, easy to avoid. School reform in Québec is no exception. The call for reform has raised critical questions about what is a "quality school," who determines it and how it is to be achieved. This article describes how a school-based project in Québec has attempted to bridge the gap between research and practice in determining school quality and highlights the views of practitioners who participated in the project as to the changes needed to get there. RÉSUMÉ. Pour mettre en pratique la politique de réforme des écoles, il faut se plonger au coeur de ce que signifie la scolarité, exercice difficile à réaliser, mais facile à éviter. La réforme scolaire au Québec ne fait pas exception à la règle. La volonté de réforme a suscité des questions critiques sur ce que l'on entend par "une école de qualité," sur qui en décide et sur la façon d'y parvenir. Cet article décrit la façon dont un projet scolaire au Québec a cherché à combler le fossé qui existe entre la recherche et la pratique pour déterminer la qualité d'une école et souligne les points de vue des praticiens qui ont participé au projet sur les changements qu'il faut opérer pour y parvenir.

Author Biographies

Carolyn Sturge Sparkes, McGill University

CAROLYN STURGE SPARKES is a doctoral student in the Department of Educational Studies and a research officer with the Office of Research on Educational Policy (OREP), McGill University. CAROLYN STURGE SPARKES est étudiante de doctorat au département d'études éducationnelles et chargée de recherche au Bureau de recherche sur la politique scolaire de l'Université McGill.

Margaret Dupuis, Western Quebec School Board

MARGARET DUPUIS is the principal of Pontiac Protestant High School, Western Quebec School Board. MARGARET DUPUIS est la directrice de l'École secondaire protestante de Pontiac, Commission scolaire de Western Québec.

Diane Fyfe, Western Quebec School Board

DIANE FYFE is the Director General of the Western Quebec School Board. DIANE FYFE est directrice générale de la commission scolaire de Western Québec.

Jim Sullivan, Ministère de l'Éducation du Québe

JIM SULLIVAN is an education specialist with the Ministère de l'Éducation du Québec. JIM SULLIVAN est spécialiste de l'éducation au ministère de l'Éducation du Québec.

Thérèse Taylor, Western Quebec School Board

THÉRÈSE TAYLOR is the Principal of Wakefield Elementary School, Western Quebec School Board. THÉRÈSE TAYLOR est la directrice de l'école primaire de Wakefield, Commission scolaire de Western Québec.

Downloads

Published

1999-09-01

How to Cite

Sparkes, C. S., Dupuis, M., Fyfe, D., Sullivan, J., & Taylor, T. (1999). BUILDING THE QUALITY SCHOOL: THE REAL CHALLENGE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 34(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8496

Issue

Section

Articles