THE EVOLUTION OF LITERACY THROUGH LARGE-SCALE ASSESSMENT
Abstract
ABSTRACT. In this article, we explore recent conceptions of literacy through the differing lenses of three large-scale literacy assessments conducted in 1994: a provincial learning assessment in Canada, a national reading and writing assessment, and an international literacy study. The varying purposes, designs, and assumptions of these three literacy assessments are revealed through juxtaposition. Their unique features and their findings are described to illustrate new definitions of literacy, new directions in the measurement of literacy, and potential for literacy curriculum and instructional change. We find that measurement techniques are consistent with best instructional practice, that literacy now encompasses critical, ethical, and aesthetic dimensions, and that assessment results do not support the notion of a literacy crisis in Canada. RÉSUMÉ. Dans cet article, nous analysons les récentes conceptions de l'alphabétisation au travers des lentilles divergentes de trois évaluations à grande échelle menées en 1994: une évaluation provinciale de l'apprentissage au Canada, une évaluation nationale de la lecture et de l'écriture et une étude internationale sur l'alphabétisation. La diversité des buts, des objectifs et des hypothèses de ces trois évaluations est révélée par juxtaposition. Les auteurs décrivent leurs caractéristiques propres et leurs résultats pour illustrer les nouvelles définitions de l'alphabétisation, les nouvelles orientations de la mesure de ce concept et les possibilités de modifier les programmes d'études à cette fin. Nous constatons que les techniques d'évaluation sont conformes aux meilleures pratiques pédagogiques, que l'alphabétisation englobe désormais des paramètres critiques, éthiques et esthétiques et que les résultats de ces évaluations démentent la notion d'une crise à ce sujet au Canada.Downloads
Published
1999-01-01
How to Cite
Gambell, T., & Hunter, D. (1999). THE EVOLUTION OF LITERACY THROUGH LARGE-SCALE ASSESSMENT. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 34(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8457
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca