ASSESSING THE EFFECTIVENESS OF A COLLABORATIVE APPROACH TO PROGRAM DELIVERY IN ARTS TEACHER EDUCATION

Authors

  • Bernard W. Andrews University of Ottawa

Abstract

ABSTRACT. This inquiry examined the effectiveness of a partnership program in arts teacher education with students who had obtained teaching experience in school settings within one year of graduation. Participants in the study indicated that engaging in classroom-based activities in the on-campus program with expert practitioners increased their level of confidence and willingness to teach the arts in their own classrooms. They found that role playing classroom situations and examining the theoretical basis bridged the gap for them between university classes and their field experiences in the first year of teaching. Above all, beginning teachers recommended leaming fewer skills with more in-depth activities in teacher education rather than attempting to learn a quantity of concepts not fully understood or a quantity of skills not adequately mastered. RÉSUMÉ. Cette étude porte sur l'efficacité d'un programme de partenariat dans la formation des professeurs d'arts avec les étudiants qui ont fait leur stage d'enseignement dans une école une année après l'obtention de leur diplôme. Les participants à cette étude ont déclaré que le fait de participer à des activités en classe dans le cadre du programme sur le campus avec des professeurs aguerris a contribué à accrottre leur niveau de confiance et leur volonté d'enseigner les arts dans leur propre classe. Ils ont constaté que le fait d'interpréter des situations scolaires et d'analyser la base théorique a contribué à combler le fossé entre les cours universitaires et leurs stages pratiques durant leur première année d'enseignement. Mais par-dessus tout, les professeurs débutants recommandent d'apprendre un moins grand nombre d'habiletés avec des activités plus approfondies dans le domaine de la formation des enseignants plutôt que d'essayer d'apprendre une quantité de concepts qu'ils ne comprennent pas entiérement ou une quantité de compétences qu'ils ne mattrisent pas parfaitement.

Author Biography

Bernard W. Andrews, University of Ottawa

BERNARD W. ANDREWS, professor in the Faculty of Education, University of Ottawa, teaches curriculum and arts education in both teacher education and graduate programs. Current research interests include examining the impact of restructuring on program development; evaluating the effectiveness of collaborative systems of teacher, student, and curriculum evaluation; and assessing the efficacy of interactive teaching strategies in arts education. BERNARD W. ANDREWS, professeur à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université d'Ottawa, enseigne les programmes d'étude et la didactique des arts dans le cadre des programmes de formation des enseignants et de 2e/3e cycle. Ses recherches actuelles portent sur l'impact de la restructuration sur l'élaboration des programmes; sur l'évaluation de l'efficacité des systèmes de collaboration pour l'évaluation des enseignants, des étudiants et des programmes d'étude et sur l'évaluation de l'efficacité des stratégies d'enseignement interactives dans la didactique des arts.

Downloads

Published

1997-04-01

How to Cite

Andrews, B. W. (1997). ASSESSING THE EFFECTIVENESS OF A COLLABORATIVE APPROACH TO PROGRAM DELIVERY IN ARTS TEACHER EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 32(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8364

Issue

Section

Articles